درمان انواع جوش و آکنه صورت و بدن


آکنه که به آکنه ولگاریس و یا جوش معروف است نوعی عفونت شایع پوستی است که همزمان با سن بلوغ شروع می‌شود. این جوش‌ها به غرور جوانی نیز معروف هستند. آکنه، به‌ صورت جوش‌های کوچک، متورم و قرمز بوده و ناحیه سر، گردن و پشت و صورت را می‌پوشانند. افزایش تولید هورمون تستوسترون در مرد و زن موجب این عارضه پوستی می‌شود. ترشح بیش ‌از حد سبوم (مایع روغنی که مانع خشک شدن پوست می‌شود) نیز می‌تواند یکی دیگر از علت‌های پیدایش آکنه باشد. آکنه بیماری خطرناک نیست اما از آن‌ جایی‌ که زیبایی ظاهر را بهم می‌ریزد می‌تواند موجب ناراحتی فرد و مشکلات روانی در او شود. آکنه ممکن است منجربه زخم‌های جدی و دائمی شود بنابراین قبل ازحاد شدن و آسیب رساندن به پوست باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.
زمانی که مبتلا به آکنه می‌شوید قطعا بدنبال بهترین راه درمانی آکنه خواهید بود. درمان جوش‌ صورت و آکنه خصوصا آکنه بزرگسالی چیزی است که بیشتر مردان و زنان در یک دوره‌ای از زندگی خود درگیر آن هستند. داروهای زیادی برای درمان‌ وجود دارند که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه هستند اما متاسفانه تاثیر موقتی داشته و بعد از مدتی دوباره آکنه‌ها نمایان می‌شوند و ازهمه بدتر این‌که بسیاری از درمان‌ها حاوی ترکیباتی هستند که موجب بدتر شدن آکنه می‌شوند. متخصصین و کارشناسان ما در کلینیک دکتر رضیعی بعد از معاینه پوست بیمار و تعیین نوع آکنه درمان‌ مناسبی را انتخاب می‌کنند. دارو، لیزر و میکرودرم از جمله خدمات درمانی هستند که در این کلینیک ارائه می‌گردد. برای دریافت مشاوره از متخصصین ما یا جهت وقت ملاقات می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ – ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.علل پیدایش جوش و آکنه


تستوسترون
افزایش میزان هورمون تستوسترون در سن بلوغ موجب پیدایش آکنه و جوش هورمونی نوجوانی می‌شود. هورمون تستوسترون نقش مهمی در تحریک رشد دارد.
عوامل ژنتیکی و وراثتیعوامل وراثتی نیز در پیدایش آکنه موثر هستند یعنی اگر پدر یا مادر در خانواده مبتلا به آکنه باشند به ‌احتمال  زیاد فرزندان نیز دچار این عارضه پوستی خواهند شد. طبق یک تحقیق به‌عمل آمده، اگر هم پدر و هم مادر در دوران نوجوانی خود مبتلا به آکنه بودند احتمال ابتلای فرزندان به آکنه حاد در سنین پایین به ‌مراتب بیشتر می‌شود و اگر یکی از آن‌ها و یا هر دوی آن‌ها در سن بزرگسالی دچار این عفونت پوستی شدند فرزندان آن‌ها نیز در سنین بزرگسالی مبتلا به آکنه خواهند شد.
آکنه در زنان

بیش از ۸۰% از آکنه‌های بزرگسالی در بین زنان رخ می‌دهد. شاید تغییرات هورمونی که  در زمان‌های خاص اتفاق می‌افتد یکی از علت‌های پیدایش آکنه و جوش هورمونی در زنان باشد.
عوامل دیگر
عوامل دیگری که موجب پیداش آکنه می‌شوند عبارتند از:
برخی محصولات آرایشی: استفاده از برخی محصولا آرایشی شاید به ‌ندرت موجب این عارضه پوستی ‌شوند چرا که بیشتر محصولات آرایشی امروزه مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند بنابراین این مورد معمولا نمی‌تواند علت آکنه و جوش (غیر کومدونی) باشد.
مصرف برخی داروها: داروهایی از قبیل استروئید، لیتیوم (برای درمان افسردگی و اختلالات دوقطبی) و برخی داروهای ضد صرع (برای درمان صرع مصرف می‌شوند)
استفاده مرتب از اقلامی چون هدبند و کوله‌پشتی: تحمیل فشار بیشتر بر پوست ممکن است موجب جوش صورت آکنه شوند.
سیگار: کشیدن سیگار موجب پیدایش آکنه در سن بزرگسالی می‌گردد.
انواع


جوش‌ سرسیاه

جوش‌های سرسیاه جوش‌های کوچکی هستند که اغلب در یک نقطه تجمع دارند. ظاهر این جوش‌ سیاه است و معمولا به لکه سیاه شباهت دارد. ترشحات چربی وقتی نمی‌توانند از دهانه مسدود شده غدد چربی خارج شوند داخل غده تجمع می‌کنند. رنگ سیاه این جوش‌ها به‌دلیل مجاورت ترشحات چربی با هوا و اکسیده‌شدن چربی است.
جوش‌ سرسفید

جوش‌ های سرسفید  اندازه جوش‌های سرسیاه هستند ولی ظاهر گرد و رنگ سفیدی دارند. وقتی چربی و سلول‌های مرده پوست منافذ پوست را مسدود می‌کنند و راهی به بیرون پیدا نمی‌کنند در نتیجه جوش‌ سرسفید شکل می‌گیرد.
پاپولپاپول‌ها یا سفت دانه برجستگی‌های کوچک، قرمز و متورمی هستند که اغلب در نواحی پیشانی و یا گونه تجمع دارند و بسیار دردناک هستند.
پوستول

وقتی جوش‌ کوچک ملتهب و پر از چرک می‌شود عارضه پوستی پوستول رخ می‌دهد. پوستول‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و معمولا به جوش معروف هستند. ترکیب چربی، باکتری و سلول‌های مرده پوست که در زیر منافذ پوست مسدود شدند موجب عفونت و شکل‌گیری پوستول می‌شوند. واکنش طبیعی بدن مبارزه با عفونت است اما پاسخ ایمنی بدن معمولا موجب قرمزی و تورم اطراف جوش‌ها می‌گردد.
کورک و دمل

کورک و دمل جوش‌های بزرگ و متورم هستند. هنگامی که دیواره فولیکول مو شکسته می‌شود در نتیجه باکتری و ترشحات چربی به عمیق‌ترین قسمت پوست ترشح می‌یابند. این باکتری‌ها منتهی به عفونت شده و جوش‌های دردناکی در پوست ظاهر می‌شوند که می‌توانند منافذ متعددی از پوست را تحت تاثیر قرار دهند. از آن‌جایی‌که ریشه کورک‌ها درعمق پوست قرار دارند در نتیجه به‌راحتی به بافت پوست آسیب رسانده و موجب عفونت می‌شوند.
آکنه‌های کیستی

آکنه‌های کیستی جوش‌های بسیار بزرگ و زیر پوستی هستند که به‌شدت ملتهب شده و در عمق منافذ پوستی رخ می‌دهند. هنگامی که دیواره داخلی منافذ پوست پاره می‌شوند ترشحات چربی و باکتری‌ها به پوست اطراف منتشر شده و موجب عفونت می‌شوند. شکل گیری غشا در اطراف این منطقه آلوده موجب پیدایش آکنه کیستی می‌شود. این کیست‌ها اغلب دردناک هستند.
درمان و رفع آکنه و جوش صورت 

درمان موضعیتجویز آنتی‌بیوتیک‌های موضعی: داروهایی چون اریترومایسین، کلیندامایسین، سولفاستامیدو اسید آزالائیک
تجویز رتینوئیدها: کرم یا ژل رتینوئید همانند ترتینوئین و آداپالن معمولا باید روزی ۱ بار روی پوست مالیده ‌شوند. در صورت استفاده از رتینوئید بیمار باید از نور خورشید دوری کرده و یا صورت خود را با کرم‌های ضد آفتاب قوی بپوشاند تا خطر ابتلا به سوختگی آفتاب بیشتر نشود.
   داروآنتی بیوتیک‌های خوراکی: پزشکان متخصص پوست معمولا درمان را با داروهایی ازقبیل: تتراسایکلین و یا یکی ازانواع داکسی سیکلین‌ها (او راسه‌آ، ویبرامایسین) مینوسیکلین شروع می‌کنند. از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی دیگر که تاثیر فراوانی در درمان دارد می‌توان به سفادروکسیل، آموکسی سیلین و سولفونامید اشاره کرد.
تزریق کورتیزون: پزشکان متخصص پوست با تزریق کورتیزون به جوش‌های بزرگ و کیست کمک می‌کنند تا التهاب جوش‌ها کمتر شده و پوست صاف‌ شود.
لایه‌برداریلایه ‌برداری شیمیایی شاید در مقایسه با داروهایی چون رتینوئید موثر به ‌نظر برسند اما تاثیر آن‌ها در درمان آکنه موقت است. نتایج حاصل از درمان آکنه با لایه‌برداری شیمیایی اغلب خوب بوده و برخی از مطالعات نشان داده که با چند جلسه لایه ‌بردای تقریبا ۵۰% آکنه‌ها برطرف شده‌اند. هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند بهترین نوع لایه‌برداری را معرفی کند. تمام انواع  لایه‌برداری‌ها تاثیرات درمانی  تقریبا یکسانی دارند ولی بعد از ۱ یا ۲ ماه درمان، آکنه‌ها دوباره در پوست نمایان می‌شوند.
لیزر
لیزر و درمان‌های نوری از پیشرفته‌ترین  تکنولوژی‌های درمانی آکنه هستند. یکی از جدیدترین درمان‌ها در این زمینه شامل درمان در قالب نور شدید پالس و یا آی ‌پی ‌ال است. در این روش نور به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود، پوست تحت حرارت و گرما قرار گرفته و موجب می‌شود غدد سباسه یا غدد چربی پوست بیش‌ از حد فعال شود. همزمان با این مرحله،  چربی باقی مانده در عمق منافذ پوستی تخلیه می‌شوند. با وجود این‌که در طی چند جلسه درمانی تعداد بسیاری از آکنه‌ها کاهش می‌یابند اما برای کسب نتایج مطلوب و رفع آکنه، معمولا پیشنهاد می‌شود که بیمار ۴ تا ۶  جلسه درمانی را در فواصل ۲ تا ۴ هفته سپری کند تا آکنه‌ها برای مدت طولانی‌ از روی پوست پاکسازی شوند.
درمان جوش با لیزر بسیار لذت‌بخش، آرامش‌بخش و درعین حال کاملا بی‌خطر است. همانطور که در بالا اشاره شد مکانیسم کار با گرماست  و ابزار دستی و مخصوص با سرعت روی قسمت‌های مختلف پوست حرکت می‌کند.
میکرودرم ابریژن پوست
این نوع درمان به نوع آکنه بستگی دارد. اگر آکنه‌ها بیشتر کومدون یا همان جوش‌های سرسیاه و سرسفید باشند و تعداد پاپول‌ها کمتر باشد نتایج  حاصل از درمان میکرودرم ابریژن مثبت و رضایت‌بخش خواهد بود. معمولا پیشنهاد می‌شود که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، درمان‌های میکرودرمی با درمان‌های پاک‌سازی با هم انجام شود. میکرودرم ابریژن نه ‌تنها برخی از آکنه‌ها خصوصا آکنه‌های ملتهب، آکنه‌های کیستی و پوستول‌ها را برطرف نمی‌کند بلکه موجب بدترشدن آن‌ها نیز می‌شود. بنابراین بهتر است برای درمان این آکنه‌ها قبل از میکرودرم به پزشک متخصص مراجعه کرد. شاید بهتر باشد که در ابتدا تورم و التهاب پوست شما کنترل و درمان شود.
کریستال‌هایی که در میکرودرم ابریژن استفاده می‌شوند موجب تحریک پوست می‌شوند واز طرفی به‌طورهمزمان سلول‌های مرده و عفونت‌هایی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند نیز تخلیه می‌گردند. در میکرودرم ابریژن،  برای درمان آکنه به مکش بسیار قوی نیاز است تا تمام منافذ بسته باز شود چراکه دستگاه سندبلاست قادر نیست وارد عمق پوست شود.
تخلیه آکنه

در برخی موارد می توان جوش‌ صورت که ملتهب شده و به پوستول تبدیل شده را تخلیه کرد. شایان ذکر است که این کار را نباید در منزل و یا محل کار انجام داد. ابزارهای زیادی وجود دارد که کمک می‌کنند تا جوش‌ها بدون درد و به ‌راحتی تخلیه شوند. اگر متخصص پوست تشخیص دهد که تخلیه جوش‌های برخی مناطق خطرناک است گزینه‌های دیگر مانند درمان با لیزر کمک شایانی به تخلیه جوش‌ها خواهد کرد.

همه می‌د‌انیم که هر فردی با دیدن جای جوش‌ در روی پوست خود معمولا دچا رناراحتی روحی می‌شود. برنامه درمانی خوب که با بودجه و شیوه زندگی هر فردی سازگار است نقش مهمی در بهبود وضعیت پوست و اعتماد به‌نفس دارد. پزشکان متخصص برای درمان آکنه، کلاژن‌سازی پوست را از درون فعال می‌کنند. بسته به شدت جای جوش شاید درمان‌هایی از قبیل: لیزر و یا آر اف سوزنی کمک شایانی به درمان جای جوش‌ها کند.



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید

توضیح اینکه با بهبود امکانات و تجهیزات کافی و نیروهای مجرب کافی انجام لیزر در همه روزهای هفته ( به غیر از پنجشنبه وجمعه ) با وقت قبلی از ساعت سه بعدظهر تا هشت شب قابل انجام است.

آدرس:

بلوار مرزداران بین خ ایثار واریافر
پ ۱۲۲

۴۴۲۵۵۵۵۷
Copy right 2014-2018 Dr-razi.ir| تمامی حقوق این وب سایت برای دکتر رضیعی محفوظ است

طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز