کورک، دمل چرکی و آبسه پوست: درمان با دارو وپیشگیری

عفونت فولیکول مو، کورک نام دارد.هنگامی که گروهی از فولیکول‌های مو دچار عفونت شوند کورک تشکیل می‌شود که مانند یک کورک چندتایی به نظر می‌رسد. تشکیل کورک‌های مزمن به وضعیتی گفته می‌شود که برای دوره‌ای طولانی روی پوست کورک به‌وجود آید. کورک‌های کوچک بسیار شایع‌اند و معمولا بدون درمان ازبین می‌روند. اما گاهی در قسمت‌های مهم بدن مانند صورت تشکیل می‌شوند و می‌توانند باعث ناراحتی فرد شوند. معمولا کورک‌های بزرگ‌تر به درمان نیاز دارند. اگر فرد تعداد زیادی کورک داشته‌باشد و ازبین نروند ممکن است انجام برخی آزمایشات برای بررسی علت اصلی ایجاد آن‌ها ضروری باشد. اگر دچار کورک یا دمل شده‌اید و از درد و ظاهر ناخوشایند آن روی صورت و بدن خود رنج می‌برید بهتر است به درمان آن بپردازید و از دست‌کاری کردن آن خودداری کنید؛ زیرا احتمال سرایت آن به سایر قسمت‌های بدن نیز وجود دارد.

متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی بعد از تشخیص بیماری و علت آن، روش درمانی مناسبی را که به کاهش درد و عفونت کورک و دمل کمک می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنند. برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت از متخصصین می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ و ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

علل کورک

اکثر کورک‌ها در پی عفونی شدن یک یا چند فولیکول مو توسط باکتری استافیلوکوکوس بوجود می‌آیند (فولیکول به کیسه‌ای در زیر پوست گفته می‌شود که مو از آن به سمت بیرون رشد می‌کند). باکتری استافیلوکوکوس معمولا روی پوست، داخل بینی و گلو وجود دارد. معمولا پوست در مقابل این باکتری به دفاع می‌پردازد و با این‌حال باکتری استافیلوکوکوس می‌تواند از طریق بریدگی یا خراش وارد پوست شود. هنگامی که باکتری باعث عفونی شدن پوست می‌شود، سیستم ایمنی بدن با ارسال سلول‌های سفید خون به محل آلودگی به مبارزه با عفونت و ازبین بردن باکتری می‌پردازد. دمل‌ها نیز مانند کورک‌ها توسط باکتری استافیلوکوکوس بوجود می‌آیند. اگر عفونتی که باعث ایجاد یک کورک شود به زیر پوست انتشار یابد باعث ایجاد مجموعه‌ای از کورک‌ها می‌شود. افرادی که در وضعیت ضعیف سلامتی به سر می‌برند یا افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند (دیوار دفاعی طبیعی بدن برای مقابله با عفونت و بیماری) بیشتر مستعد ابتلا به‌کورک و دمل هستند. افراد مستعد عبارتند‌از:

• افراد دیابتی: بالا بودن سطح قند خون باعث می‌شود دفاع ازبدن درمقابل عفونت پوست برای سیستم ایمنی بدن دشوار باشد.
  • شرایطی که تحت عنوان تضعیف سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شوند مانندHIV.

علائم کورک

کورک

کورک‌ها می‌توانند در هر قسمتی از پوست تشکیل شوند اما در قسمت‌هایی که موی بیشتری وجود دارد یا میزان عرق کردن یا سائیدگی پوست بیشتر است احتمال تشکیل آن‌ها افزایش می‌یابد. کورک‌ها یا به صورت تکی یا گروهی به وجود می‌آیند. در ابتدا کورک‌ها شبیه یک توده متورم و دردناک قرمز به نظر می‌رسند که به اندازه یک سکه کوچک هستند. پس از گذشت چند روز شروع به بزرگتر شدن می‌کنند. اندازه کورک‌ها متغیر است و گاهی می‌توانند به اندازه یک توپ گلف بزرگ شوند. در مرکز یا نوک کورک،عفونت، زرد یا سفید رنگی تشکیل می‌شود که پیشگیری از پخش نشدن آن به سایر قسمت‌های پوست و خشکاندن آن بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند به عوارض و مشکلات جدی بیانجامد. در نهایت، کورک سرباز می‌کند و عفونت آن خارج می‌شود که پس از مدتی پوست التیام می‌یابد. این وضعیت ممکن است حدود دو تا سه هفته طول بکشد. اکثر کورک‌ها هیچگونه زخمی روی پوست باقی‌ نمی‌گذارند مگر آنکه اندازه آن‌ها بزرگ باشد.

دمل‌ها

دمل یک توده قرمز و دردناک است که ظرف مدت چندروز روی پوست تشکیل می‌شود و معمولا در پشت گردن، کمر یا ران به‌وجود می‌آید. اندازه دملی که کاملا بزرگ شده است می‌تواند بین سه سانتی متر تا ده سانتی متر متغیر باشد و عفونت از چند نقطه خارج شود. ممکن است فرد علائم بیشتری داشته باشد، مانند:

• تب ۳۸درجه یا بالاتر
  • احساس بیماری و سرحال نبودن
  • احساس ضعف و خستگی

محل تشکیل کورک‌ها روی بدن

کورک‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلفی از بدن به وجود بیایند، مانند:

• سینه
  • پا، زانو و ساق‌پا
  • مقعد و نواحی اطراف آن
  • قفسه سینه
  • کمر
  • پوست سر
  • دستگاه تناسلی
  • دست و کف دست
  • ناحیه شکم
  • بغل و زیر بغل
  • کپل و ران

اکثر کورک‌ها در منزل و بدون نیاز به مراقبت پزشکی درمان می‌شوند و پوست بهبود می‌یابد. با این حال در برخی موارد برای پیشگیری از عوارض بعدی باید به پزشک عمومی مراجعه کرد. پزشک برای تشخیص کورک‌ها و ضروری نبودن سایر آزمایشات تشخیصی یه بررسی آن‌ها می‌پردازد.

درمان در منزل

خود مراقبتی تنها درمان کورک‌های پوستی است؛ زیرا این کورک‌ها ظرف مدت ۴ تا ۱۰روز به صورت خود به خود بهبود می‌یابند. پوشاندن کورک‌ها با پارچه‌گرم یا قرار دادن آن‌ها درون آب گرم باعث تسریع بهبودی و تسکین درد و خارج شدن عفونت می‌شود. پس از تخلیه عفونت کورک‌ها باید آن‌هارا با صابون آنتی باکتریال شستشو داد و با باند استریل پوشاند زیرا احتمال عفونی شدن این زخم‌ها در آینده وجود دارد. برای پیشگیری از انتشار باکتری برخی مراقبت‌های ویژه ضروری است زیرا احتمال انتقال باکتری از طریق توده عفونی آن به سایر نقاط پوست یا سایر افراد وجود دارد. در صورتی که‌کورک‌ها سفت هستند از فشار دادن و ترکاندن آن‌ها خودداری کنید؛ زیرا پس از نرم شدن و گنبدی شکل شدن، عفونت آن‌ها خارج می‌شود. بهتر است برای کاهش ریسک انتشار عفونت به سایر قسمت‌های بدن از ترکاندن و دست‌کاری کردن کورک‌ها خودداری شود.

اقدامات پزشکی

اگر کورک‌ها به اقدامات پزشکی نیاز داشته باشند پزشک با ایجاد برش روی قسمت گنبدی شکل‌آن به تخلیه عفونت کمک‌ می‌کند. این کار باعث تسریع بهبودی، کاهش درد و فشار می‌شود و به کوچک شدن جای زخم کمک می‌کند. اگر عفونت عمیق باشد می‌توان با قرار دادن گاز پانسمان روی کورک به تخلیه عفونت کمک کرد. به علاوه برای جلوگیری از عود مجدد عفونت مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی تجویز می‌شود. اگر احتمال بازگشت کورک‌ها وجود داشته باشد پزشک مکمل‌های ویتامین به ویژه ویتامین E و A را تجویز میکند و آزمایشاتی را برای تعیین شرایط حساسی که سیستم ایمنی بدن را به چالش می‌کشد پیشنهاد می‌کند.

جراحی

عمل جراحی یکی از آخرین اقداماتی است که برای جلوگیری از کورک‌های بازگشت کننده انجام می‌شود. عمل جراحی می‌تواند شامل جراحی و برداشتن غده‌های عرق از پوست باشد که همواره دچار عفونت می‌شوند. عمل جراحی برای درمان کیست‌های پیلونیدال ضروری است.

پیشگیری

اگر دچار کورک یا دمل هستید باید برای جلوگیری از انتشار عفونت به سایر قسمت‌های بدن یا به سایر افراد، برخی اقدامات را انجام دهید. این اقدامات عبارتند از:

• پس از دست زدن به کورک یا دمل دست‌های خود را با صابون آنتی باکتریال بشویید.
  • زیرپوش، روتختی و حوله‌ها را با آب داغ بشویید.
  • از حوله حمام و حوله دست‌وصورت شخصی استفاده کنید.
  • تا زمانی که زخم‌ها بهبود می‌یابند آن‌ها را باگاز استریل بپوشانید.
  • گاز‌های استریلی که روی زخم میگذارید را مرتب عوض کنید.
  • گاز‌های استریل یا پارچه‌هایی که استفاده می‌کنید را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و فورا آن‌ها را داخل سطل زباله بیندازید.