عوارض بوتاکس (دوبینی،کبودی،تورم،سردرد)،خطرات و حساسیت

هر چند تزریق بوتاکس، درمانی است که هدف آن ایجاد رضایت افراد از خودشان و ظاهرشان می‌باشد، در برخی موارد، درست عکس این نتیجه حاصل می‌شود و ممکن است بوتاکس در برخی افراد عوارضی ایجاد نماید. این اثرات جانبی می‌تواند شامل عوارض خفیفی مانند کبودی و حالت تهوع و حتی شل شدن عضلات، مشکل در دید و غیره باشد. حتی برخی بیماران به بوتاکس حساسیت نشان می‌دهند، در حدی که دچار مشکلات تنفسی و حتی مرگ می‌شوند.

معمولاً عوارض ایجاد شده توسط بوتاکس خفیف و قابل تحمل هستند. عوارض جدی‌تری برای بوتاکس وجود دارد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. همیشه قبل از دریافت تزریق بوتاکس، در مورد این عوارض از پزشک معالج خود سوال نمایید. توجه داشته باشید که عوارض و اثرات جانبی یک واکنش طبیعی به این درمان است. برخی مردم به دلیل اشتباهات رخ داده در تزریق بوتاکس، تجربه بدی از این درمان کسب می‌کنند. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی، در جلسه مشاوره، جزئیات مراحل بعد از تزریق بوتاکس و خطرات و مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید را در اختیار شما قرار می‌دهند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض و حساسیت بوتاکس یا تعیین وقت قبلی می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

حساسیت به بوتاکس

واکنش‌های حساسیتی به بوتاکس نادر هستند، اما برخی افراد هم ممکن است عوارض حساسیتی مانند خارش، جوش، کهیر، مشکلات تنفسی یا ورم صورت، زبان و گلو، خس خس و علائم آسم و احساس سرگیجه و غش کردن از خود نشان دهند. هر گونه واکنش حساسیتی باید فوراً به پزشک معالج اطلاع داده شود.

جهت کاهش احتمال ایجاد واکنش‌های حساسیتی به بوتاکس، باید پزشک معالج خود را از تمامی داروهایی که اخیراً مصرف نموده‌اید، مطلع نمایید، حتی اگر فقط ویتامین یا داروهای بدون نسخه مصرف کرده باشید. همچنین، اگر در شش ماه گذشته، بوتاکس دریافت کرده باشید یا واکنش به محصولات مشابه داشته‌اید، باید پزشک معالج خود را مطلع نمایید.

عوارض بوتاکس

داروها و عوارض جانبی آنها می‌توانند روی هر فرد اثر متفاوتی داشته باشند. در ادامه به برخی از عوارض جانبی شناخته شده بوتاکس اشاره می‌کنیم. این اثرات جانبی بوتاکس که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، برای همه افراد یکسان نبوده و برخی افراد ممکن است هیچ یک از این عوارض را بروز ندهند.

محل تزریق

عوارض جانبی محل تزریق عبارتند از: درد کلی، حساسیت، التهاب، خارش یا بی‌حسی، خشکی دهان، سرخی پوست، عفونت و یا کبودی در محل تزریق بوتاکس و به‌طور کلی احساس ضعف و سرگیجه.

این علائم به عنوان عوارض جانبی نادر بوتاکس گزارش شده‌اند: تغییر ضربان قلب، درد در قفسه سینه، جوش و اگزما و واکنش‌های حساسیتی. در برخی موارد، اثر بوتاکس ممکن است در نواحی بیشتر از ناحیه تزریق مشاهده شود و علائم زیر ممکن است بروز نماید:

• از دست رفتن توان و ضعف عضله
  • افتادگی پلک بالا
  • دو بینی یا تاری دید
  • مشکل گفتاری و واضح بیان کردن کلمات
  • سینه پهلو (عفونت شدید ریه)
  • مشکل بلع یا تنفس، که می‌تواند با خظر مرگ همراه باشد.

این علائم ممکن است طی یک ساعت تا هفته‌ها بعد از تزریق بوتاکس اتفاق بیافتد و معمولاً در افرادی که دوز بالایی از بوتاکس دریافت نموده‌اند یا افرادی که پیش زمینه بروز این مشکلات را دارند، مشاهده می‌شود.

درمان سردردهای میگرنی شدید

اثرات جانبی درمان سردرد میگرنی شدید با بوتاکس عبارت است از: عدم کنترل روی حرکات صورت، افتادگی پلک، جوش پوستی، خارش، درد در محل تزریق، گردن درد، درد، ضعف و حساسیت عضله، اسپاسم یا خشکی عضله.

بروز سردرد، از جمله میگرن پیش‌رونده نیز در ماه اول بعد از درمان گزارش شده است. اگرچه، معمولاً این واکنش‌ها در موارد درمانی زیر دوباره تکرار نمی‌شوند و امکان بروز آن نیز کاهش می‌یابد:

درمان تعریق زیاد

اثرات جانبی درمان تعریق زیاد با تزریق بوتاکس عبارتند از:

• افزایش تعریق در مناطقی که تحت درمان قرار نگرفته‌اند.
  • گر گرفتن
  • درد و ضعف عضله
  • ضعف بازو
  • خارش

درمان خط اخم

اثرات جانبی درمان خط اخم با تزریق بوتاکس عبارت است از:

• افتادگی پلک
  • درد در ناحیه صورت
  • سرخی
  • ورم
  • کبودی
  • گرگرفتن
  • کشیدگی پوست
  • ضعف عضله
  • اضطراب
  • چشم درد، اختلال بینایی
  • التهاب پلک
  • خشکی پوست و دهان

درمان چین و چروک دور چشم

اثرات جانبی تزریق بوتاکس برای درمان چین و چروک دور چشم عبارتند از: کبودی در محل تزریق، سردرد و علائمی مانند سرماخوردگی.

درمان چین و چروک پیشانی

عوارض جانبی رفع خطوط پیشانی با تزریق بوتاکس عبارتند از:

• کبودی
  • افتادگی ابرو: افتادگی پلک می‌تواند به علت شل شدن ناخواسته عضلات بالا برنده پلک باشد. افتادگی ابرو می‌تواند در نتیجه شل شدن بیش از اندازه عضلات پیشانی اتفاق بیافتد. این عضلات، باعث ایجاد چین و چروک افقی پیشانی می‌شوند. هر یک از این دو مورد می‌تواند طی درمان با تزریق بوتاکس در فرد اتفاق بیافتد.
  • ورم پلک
  • خارش و حساسیت پیشانی
  • احساس اضطراب
  • علائمی مشابه علائم سرماخوردگی
  • بی‌حرکت شدن پیشانی: که کمی در فرد ایجاد حالت رباط مانند می‌شود، و ایجاد حس طبیعی نمی‌کند. در ابتدا، وقتی هدف درمان خطوط اخم می‌باشد، عضلات ایجاد کننده شیار در پیشانی (عضلاتی که وقتی فرد اخم می‌کند، فعالیت دارد) نیز باید برای مدتی، کاملاً از کار بیافتد. ما بعد از اینکه خطوط پیشانی رفع شدند، لازم است که میزان بوتاکس تزریقی را طوری تنظیم نماییم که امکان برخی حرکات ظریف در صورت وجود داشته باشد، تا چهره حالت طبعی به خود بگیرد.
  • احساس سنگینی در ناحیه پیشانی از دیگر عوارض ناخواسته تزریق بوتاکس می‌باشد. این امر نتیجه تزریق بیش از اندازه بوتاکس به پیشانی، خصوصاً عضلات پیشانی است. اگر پزشک معالج میزان کاربری این عضلات را به درستی محاسبه نکرده باشد، آنگاه میزان بیش از اندازه تزرق بوتاکس، باعث ایجاد حس سنگینی در ناحیه پیشانی می‌شود. وقتی پیشانی بیافتد، مسلماً ابروها نیز می‌افتند.

درمان چین و چروک دور لب

بوتاکس یک درمان زیبایی موفق به حساب می‌آید، تا زمانیکه برای نواحی چشم و بالای چشم بکار رود. عوارض ناشی از تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک دور لب ممکن است جلوی لبخند زدن را بگیرد. این حالت به این دلیل اتفاق می‌افتد که بوتاکس عضلات را فلج می‌کند و فلج شدن عضلات نزدیک دهان، ممکن است انحنای طبیعی ایجاد شده حین لبخند زدن را از بین ببرد. مدت اثر آن بسته به میزان بوتاکس تزریق شده دارد، اما معمولاً بین ۳ تا ۶ هفته اتفاق می‌افتد.

اثرات دیگر تزریق بوتاکس به نواحی پایین‌تر از چشم، فلج موقت صورت است. احتمال وقوع فلج دائم خیلی نادر است و تقریباً در برخی موارد درمانی زیبایی تزریق بوتاکس قابل صرف نظر کردن می‌باشد. هرچند، بی‌حسی دائمی عضلات صورت در اثر تزریق بوتاکس ممکن است رخ دهد. از آنجایی‌ که بوتاکس با فلج کردن عضلاتی که دائماً منقبض شده و منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود، اما گاهی اثر بوتاکس قوی‌تر بوده و می‌تواند عضلات گونه را سفت و فلج کند. هرچند چنین عوارض جانبی‌ در اغلب موارد موقتی بوده و صورت به حالت طبیعی خود بر می‌گردند و وقتی اثر بوتاکس از بین رفت، چین و چروک دوباره ظاهر می‌شوند.

اگر هر یک از علائم فوق را مشاهد نمودید، با پزشک معالج خود تماس حاصل فرمایید و فوراً به درمان اولیه آن بپردازید. برخی از این عوارض بعد از بین رفتن اثر تزریق بوتاکس، از بین می‌روند اما حداقل باید جهت بررسی بیشتر، با پزشک معالج خود تماس حاصل فرمایید. واکنش منفی به داروی تزریقی زیر پوست، چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. تصور نکنید که تمام اثرات جانبی بعد از مدتی از بین خواهند رفت. در صورت وجود هر گونه نگرانی، درباره اینکه آیا اثرات بروز کرده در مورد شما، طبیعی است  یا نه، فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید.

عوارض و خطرات منجر به مرگ تزریق بوتاکس

اگر نوع سم بوتولیسم تزریقی به شما دیسپورت یا بوتاکس باشد، ممکن است دچار مشکل تنفس، بلع یا گفتار شوید. هر چند این واکنش‌ها نادر هستند، باید بدانید که امکان بروز آنها وجود دارد. اگر هر یک از این عوارض برای شما پیش آمد، فوراً به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.