علائم و درمان بیماری واریس پا با لیزر و رادیوفرکوئنسی

رگ‌های واریس رگ‌های متورمی هستند که گاهی‌اوقات شبیه طناب بوده و اغلب در پاها و ساق‌پاها ظاهر می‌شوند. این رگ‌ها خصوصا در دوران بارداری ممکن است در مهبل و کفل‌ها نیز دیده شوند. برخی از رگ‌ها در روی پوست قابل رویت هستند و برخی به‌راحتی قابل تشخیص نیستند. رگ‌های واریس به‌مرور زمان بدتر می‌شوند و اگر درمان نشوند موجب درد و تورم در ناحیه آسیب‌دیده و تغییرات پوستی از قبیل جوش و ضایعات و گاهی‌ اوقات بیماری‌های جدی‌تری مانند استاز وریدی (تورم پا، مچ‌پا و ساق‌پا که با افزایش قد شدت می‌یابند) و یا ترومبوز وریدی عمقی (لخته‌شدن خون در ورید عمیق) می‌شوند.

واریس در افراد بالای ۵۰ سال رایج‌تر بوده و در بین زنان به‌نسبت مردان بیشتر مشاهده می‌شود. خوشبختانه درمان‌های موثر زیادی در این زمینه وجود دارد. برخی شامل اقدامات محتاطانه مختلفی است که علائم بیماری را کنترل می‌کنند و برخی روش‌های کم‌تهاجمی هستند که موجب بهبود گردش‌خون، درمان رگ‌های واریس و در نهایت بهتر شدن ظاهر پاها می‌شوند. لازم به ذکر است که تمامی روش‌های درمانی باید در مطب و تحت‌نظر پزشک و به‌طور مرتب انجام شوند.

اگر به‌دلیل وجود رگ‌های واریس در پاهایتان، اعتماد به‌نفس شما کم شده و یا احساس خستگی و درد در پاهای خود می‌کنید زمان آن فرا رسیده که به دنبال درمان مناسب باشید. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی در طول جلسه اول معاینه، سوالات مختلفی از بیماران می‌پرسند، به نگرانی‌های بیماران گوش می‌کنند و رگ‌های واریسی را بادقت معاینه می‌کنند. طرح درمان به اندازه و تعداد رگ‌های واریس، سابقه پزشکی بیمار و تشخیص دقیق پزشکی بستگی دارد. متخصصین ما به‌دلیل  داشتن تجربه کافی در زمینه درمان مشکلات عروقی روشی را پیشنهاد می‌کنند که بهترین نتیجه ممکن را به‌همراه خواهد داشت. برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت می توانید باشماره های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

علت

علت ایجاد واریس پا، نارسایی دریچه‌های لانه‌کبوتری در اندام‌های تحتانی است. در حالت ایستاده خون باید برخلاف جاذبه، به سمت بالا و به سمت قلب در جریان باشد. رگ‌ها خون را از طریق یک سری دریچه‌ها به قلب حمل می‌کنند، وقتی این دریچه‌ها مختل و یا تضعیف می‌شوند خون به سمت پایین جریان یافته، انباشته شده و موجب بزرگ‌تر شدن رگ‌ها می‌شوند.

واریس اغلب به‌دلیل افزایش فشارخون، در رگ‌های سطحی پا نمایان می‌شوند. این رگ‌ها باید به‌شدت فعالیت کرده و خون را به سمت قلب هدایت کنند. افزایش فشارخون درکنارعوامل دیگر موجب تضعیف و آسیب رگ‌ها می‌شوند.

عواملی که خطر بیماری واریس را افزایش می‌دهند عبارتند از:

• سن بالای ۵۰ سال
  • سابقه خانوادگی مشکلات وریدی
  • تغییرات هورمونی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • کم‌تحرکی در زندگی

علائم بیماری واریس

علائم رگ‌های واریسی شامل:

• احساس سنگینی، خستگی و درد در ناحیه پا که معمولا بعد از نشستن و ایستادن طولانی‌مدت بدتر می‌شود.
  • درد یا گرفتگی ‌پا
  • تغییرات پوستی ازجمله تغییر رنگ و یا زخم در پاها
  • وجود رگ‌های ناهموار و یا تجمع رگ‌ها در پا

در طی جلسه اول، بیمار سوابق مختصر پزشکی خود را شرح می‌دهد، پزشک سوال‌های لازم را از بیمارمی‌پرسد، حرف‌های بیمار را گوش می‌کند و رگ‌های پا را معاینه می‌کند. درمان به اندازه و تعداد رگ‌هایی که باید درمان شوند و همچنین تشخیص دقیق بیماری بستگی دارد.

درمان واریس

فرقی نمی‌کند برای تسکین درد یا زیبایی پاهایتان به‌دنبال درمان هستید، درهرصورت باید گفت که خوشبختانه امروزه درمان‌های سریع و بسیارراحتی برای واریس وجود دارد.

پاها را بالا نگهدارید

یکی از راه‌های درمانی که پزشکان توصیه می‌کنند این است که ۳ تا ۴ بار در روز و هربار به‌مدت ۱۵ دقیقه پاهای خود را کمی از سطح قلبتان بالاتر نگهدارید. اگر بنا‌ به شرایط کار مجبور هستید برای مدت طولانی بشینید و یا بایستید سعی کنید هرزگاهی پاهایتان را خم کنید تا به گردش‌خون کمک کند. در مواقعی که واریس خفیف است، بالا نگهداشتن پاها کمک فراوانی به کاهش تورم و رفع سایر علائم بیماری واریس می‌کند.

جوراب واریس

جوراب‌های واریس به‌دلیل خاصیت کشسانی خود، رگ‌های واریس را تحت فشار قرار داده و موجب می‌شوند خون به‌سمت بالا درجریان باشد. علاوه‌بر این، جوراب‌های واریس به بهبود زخم‌های پوستی و جلوگیری از زخم‌های بیشتر کمک فراوانی می‌کند. اگر جوراب‌های واریس به‌طور مرتب پوشیده شوند تاثیر زیادی در درمان خواهند داشت و حتی ممکن است دیگر نیازی به درمان‌های تهاجمی نباشد.

اسکلروتراپی

یکی از شایع‌ترین درمان‌های رگ‌های واریس، اسکلروتراپی است. دراین روش محلول مخصوصی داخل رگ‌ها تزریق می‌شود و کمک می‌کند تا رگ‌ها بسته شده و از تجمع خون درون رگ‌ها جلوگیری می‌کند. خونی که سابقا از طریق این رگ‌ها به قلب بازمی‌گشت، به کمک رگ‌های دیگر به سمت قلب هدایت می‌شود. این روش در نهایت موجب از بین رفتن و ناپدید شدن رگ‌های واریسی می‌شود که تزریق در آن‌ها صورت گرفته است. بافت اسکار به‌مرور جذب بدن می‌شود.

رادیوفرکانسی

رادیوفرکانسی (RF) یکی از روش‌های کم‌تهاجمی درمان بیماری واریس است که موجب بسته‌شدن رگ‌ها می‌شود. در طی این روش که با کمک سوندهای کوچک وامواج الکتریکی صورت می‌گیرد، دیواره رگ‌های واریسی گرم‌ شده، تحریک شده و درنهایت بسته می‌شوند.

در رادیوفرکوئنسی یا آر اف، سوند مخصوص وارد رگ شده و با کمک تصاویر التراسوند امواج الکتریکی به پایین رگ هدایت شده و رگ را می‌سوزانند. این روش ظرف کمتر از ۱ ساعت و تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود.

بازیابی این نوع درمان بسیار عالی است به‌طوری که بیماران می‌توانند بلافاصله بعد از عمل راه رفته و خیلی زود به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. طبق مطالعات به عمل آمده، در این روش در مقایسه با برخی روش‌های لیزر درمانی، بیمار درد کم و کبودی بسیار خفیف را تجربه می‌کند.

درمان با لیزر

درمان با لیزر یکی از روش‌های درمان واریس است. از این روش تا همین اواخر برای درمان رگ‌های عنکبوتی صورت بکار می‌رفت اما امروزه تکنولوژی‌های جدیدتر لیزر تاثیر به‌سزایی در درمان واریس دارند. انواع مختلف لیزر وجود دارد که کمک شایانی به درمان رگ‌های واریسی می‌کند. در طی درمان با لیزر، پزشک فیبر کوچکی را از طریق سوند وارد رگ واریسی می‌کند. فیبر با ارسال انرژی لیزر موجب تخریب رگ واریسی می‌گردد. در طی این درمان، رگ بسته شده و درنهایت جذب بدن می‌گردد.

درمان جایگزین

با توجه به نتایج مثبت تکنیک‌های درمانی مدرن واریس که در مراکز درمانی صورت گرفته، امروزه به‌ندرت پزشکان برای درمان این بیماری به سراغ جراحی می‌روند. البته در برخی موارد که هیچ یک از گزینه‌های درمانی تاثیرگذار نباشد، جراحی تنها روش درمان واریس خواهد بود. در چنین مواقعی پزشک ممکن است تکنیک فلبکتومی متحرک را انجام دهد. این روش تحت بیهوشی موضعی و با کمک قلاب‌های کوچک صورت می‌گیرد. این قلاب‌ها از طریق برش‌های کوچک وارد پا شده و رگ‌های واریسی را خارج می‌کنند.

آیا رگ‌های واریسی در دوران بارداری قابل درمان هستند؟

برخی از رگ‌های واریسی که در دوران بارداری بوجود می‌آیند بعد از زایمان معمولا به‌حالت طبیعی خود بازمی‌گردند بنابراین به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته بعد از زایمان صبر کنند و اگر رگ‌ها به‌حالت نرمال بازنگشت اقدام به درمان واریس کنند. با توجه به شرایط، رگ‌های واریس ممکن است در دوران شیردهی درمان شوند.

پیشگیری

کنترل وزن، ورزش مرتب و بالا نگه‌داشتن پاها درحالی‌که نشسته‌اید می‌تواند از بروز بیماری واریس پیشگیری کند. از پوشیدن لباس‌های تنگ که باعث انقباض کمر، کشاله‌ران وپاها می‌شود اجتناب کنید. کفش‌های پاشنه‌بلند نپوشید و خصوصا هنگام نشستن پاها را روی هم آویزان نکنید. این اقدامات ممکن است در برخی افراد به پیشگیری از واریس کمک کند و در برخی که حساس هستند ممکن است نشان‌دهنده شروع بیماری باشد.