زردزخم: علت، تشخیص و درمان

زرد زخم یکی از شایع‌ترین عفونت‌های پوستی در کودکان است. زرد زخم می‌تواند در بزرگسالان نیز رخ دهد، اما در کودکان بیشتر دیده می‌شود. زرد زخم مسری است و می‌تواند از طریق تماس نزدیک یا با استفاده‌ی مشترک از حوله، ملافه، لباس، اسباب بازی یا موارد دیگر به دیگران منتقل شود. خاراندن همچنین می‌تواند زخم را به سایر قسمت‌های بدن گسترش دهد.

بچه‌ها به احتمال زیاد ممکن است زمانی که پوستشان در معرض عارضه‌ی دیگری همچون اگزما، پیچک سمی، نیش حشرات و بریدگی یا خراش قرار می‌گیرد، بیشتر در معرض ابتلا به زرد زخم باشند. خاراندن زخم یا کهیر یک علت شایع است، برای مثال پیچک سمی می‌تواند عفونی شده و تبدیل به زرد زخم شود. اطمینان از اینکه کودکان دست و صورت خود را به خوبی می‌شویند، می‌تواند به پیشگیری از زخم سرد کمک کند.

اگر شما یا فرزندتان از زرد زخم رنج می‌برید، متخصصین کلینیک دکتر رضیعی می‌توانند پس از تشخیص، بهترین درمان را توصیه کنند. آنتی بیوتیک‌ها معمولا برای درمان این بیماری تجویز می‌شوند. درمان با آنتی بیوتیک‌ها به طور کلی برای کمک به جلوگیری از گسترش زخم سرد به دیگران توصیه می‌شود. در صورتی که فرزندتان مبتلا به زخم سرد است معمولا ۲۴ ساعت پس از شروع درمان با آنتی بیوتیک فرزند خود را از مدرسه دور نگه داشته یا روزانه در خانه از او نگهداری کنید تا زمانی که دیگر بیماری او مسری نباشد. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت درمان بیماری زردزخم می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ –۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس بگیرید.

دلایل

زردزخم توسط یکی از دو نوع باکتری استرپ (استرپتوکوک) یا استاف (استافیلوکوک) ایجاد می‌شود. اغلب این باکتری‌ها زمانی که پوست به علت مشکلات پوستی دیگر مانند اگزما، پیچک سمی، نیش حشرات، سوختگی یا بریده شدن تحریک یا مجروح شده است به بدن وارد می‌شوند. کودکان ممکن است پس از سرما خوردگی یا حساسیت‌‌هایی که باعث زخم شدن پوست زیر بینی می‌شوند، دچار زرد زخم شوند. اما زرد زخم می‌تواند در پوست کاملا سالم نیز ایجاد شود.

در صورتی که بزرگسالان و کودکان زخم داشته باشند ممکن است دچار زردزخم شوند:

• زرد زخم با لکه‌های قرمز کوچک شروع می‌شود سپس به تاول تبدیل شده و در نهایت می‌ترکند. زخم‌ها معمولا دردناک نیستند، اما ممکن است خارش داشته باشند.
  • مایع جاری می‌شود و پوست، پوسته شده به نظر می‌رسد.
  • اندازه و تعداد آن افزایش پیدا می‌کند. زخم‌ها ممکن است به کوچکی یک جوش یا بزرگتر از یک سکه باشند.

چه کسی دچار زردزخم می‌شود؟

بعضی از افراد به احتمال زیاد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به زرد زخم هستند. عوامل خطر عبارتند از:

• داشتن دو تا شش سال سن
  • حضور منظم در یک مرکز مراقبت روزانه یا مدرسه
  • داشتن پوستی تحریک شده توسط سایر عارضه‌ها، مانند آماس پوست (التهاب خارش پوست، که گاهی ناشی از واکنش‌های وابسته به حساسیت است(.
  • بهداشت ضعیف
  • هوای گرم
  • بودن در یک محیط شلوغ که در آن باکتری‌ها می‌توانند به راحتی پخش شوند.
  • شرکت در فعالیت‌هایی که شامل تماس پوست به پوست می‌باشد.
  • داشتن دیابت
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف و در معرض خطر

انواع زرد زخم

انواع مختلفی از زرد زخم وجود دارد. علائم و دلایل چیزی است که هر نوع از زردزخم را از دیگر انواع آن جدا می‌کند.

زردزخم مسری

این نوع زرد زخم، زرد زخم غیر تاولی نیز نامیده می‌شود. و شایع‌ترین شکل زردزخم در کودکان است. این نوع زرد زخم بسیار مسری است. این نوع التهاب معمولا با زخم‌های قرمز در اطراف بینی و دهان ایجاد می‌شود.

این تاول‌ها می‌ترکد و زگیل قرمز تراوش‌داری به جای می‌گذارد و پوسته پوسته می‌شود. کهیر ممکن است خارش داشته باشد اما دردناک نیست. غدد لنفاوی متورم (غدد لوبیا شکل که به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می‌کند) نیز ممکن است در اثر تماس با زردزخم مسری ایجاد شوند.

زردزخم تاولی

این نوع از زرد زخم در کودکان زیر دو سال بیشتر شایع است. تاول‌ها معمولا اول روی تنه، بازوها و پاها رخ می‌دهند. این تاول‌ها ممکن است در ابتدا به صورت شفاف ظاهر شده و سپس کدر شوند.

تاول‌هایی که ناشی از زرد زخم غیر تاولی هستند نسبت به تاول‌هایی که ناشی از دیگر انواع زردزخم هستند طول عمر بیشتری دارند. نواحی اطراف تاول‌ها ممکن است قرمز و همراه با خارش باشند.

اکتیما

این جدی‌ترین نوع زرد زخم است زیرا علاوه بر لایه‌ی رویی پوست، بر روی لایه‌ی دوم پوست نیز تاثیر می‌گذارد. تاول‌ها دردناک هستند و ممکن است به زخم‌های بدتر، زخم‌های باز یا جراحت نیز تبدیل شوند غدد لنفاوی متورم و زخم‌ها نیز ممکن است رخ دهند.

پزشک می‌تواند تنها با نگاه کردن به پوست بیمار، زردزخم را تشخیص دهد. گاهی اوقات پزشک به آرامی یک قطعه کوچکی از زخم را برای شناسایی باکتری جدا کرده و به آزمایشگاه ارسال می‌کند. اگر یک نفر علائم دیگری از بیماری داشته باشد، پزشک ممکن است دستور آزمایش خون یا آزمایش ادرار دهد.

اگر زرد زخم تایید شود، معمولا به طور موثری با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

کرم آنتی بیوتیک

در موارد خفیف زردزخم که در ناحیه کوچکی قرار دارد، کرم آنتی بیوتیک اغلب توصیه می‌شود. این کرم معمولا باید به مدت چند روز ۳ یا ۴ بار در روز استفاده شود. قبل از استفاده از کرم، نواحی آسیب دیده پوست را با آب گرم و صابون بشویید و هر گونه پوسته‌ی گسترش یافته روی پوست را تمیز کنید.

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، مهم است که دست‌ها را بلافاصله پس از استفاده از کرم بشویید و یا در صورتی که دستکش لاتکس در دسترس باشد، هنگام استفاده از کرم از آن استفاده کنید. عوارض جانبی کرم آنتی بیوتیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• سوزش
  • قرمزی
  • خارش در ناحیه‌ای که در آن کرم استفاده می‌شود.

اگر علائم پس از هفت روز از شروع درمان بهبود نیابد، با پزشک در مورد سایر گزینه‌های ممکن در رابطه با درمان صحبت کنید.

قرص‌های آنتی بیوتیک

قرص‌های آنتی بیوتیکی ممکن است در صورتی که عفونت شدیدتر و گسترده‌تر باشد یا اگر علائم پس از استفاده از کرم آنتی بیوتیکی بهبود نیافته باشد، تجویز شود. قرص‌ها معمولا به مدت هفت روز دو تا چهار بار در روز مصرف می‌شوند. اگر یک دوره از آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای بیمار تجویز شود، تمام کردن دوره بسیار مهم است حتی اگر قبل از مصرف تمام داروها و تمام شدن دوره علائم از بین بروند.

عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیکهای خوراکی شامل موارد است:

• احساس مریضی

پیشگیری از گسترش زردزخم

در طول درمان، انجام اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن خطر گسترش زرد زخم به افراد دیگر یا در نواحی دیگر بدن مهم است. زرد زخم در اکثر افراد پس از ۴۸ ساعت بعد از درمان یا بلافاصله پس از خشک شدن زخم و خوب شدن آن، دیگر مسری نیست. تا زمانی که زردزخم دیگر مسری نباشد، دور بودن از کار، مدرسه، مهد کودک یا گروه بازی مهم است.

توصیه‌های زیر می‌تواند به جلوگیری از گسترش عفونت نیز کمک کند:

• از به اشتراک گذاشتن ملافه یا حوله با کسی که مبتلا به زردزخم است پرهیز کنید، بعد از مصرف، آنها را با دمای بالا شستشو دهید.
  • زخم‌ها را با آب و صابون شستشو دهید و با باند گاز یا پارچه آزادانه بپوشانید.
  • از لمس یا خراش زخم، و یا اجازه دادن به دیگران برای لمس زخمتان، جلوگیری کنید، کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.
  • از تماس با نوزادان تازه متولد شده، تهیه غذا، بازی کردن ورزش‌های ارتباطی یا رفتن به ورزشگاه، تا زمانی که خطر عفونت از بین نرفته است جلوگیری کنید.
  • مکررا دست‌های خود را بشویید، به ویژه پس از دست زدن به پوست آلوده.
  • اسباب بازی‌های قابل شستشو نیز باید شسته شوند، اسباب بازی‌های نرم غیر قابل شستشو را با پارچه‌ای که آغشته به آب گرم و مواد شوینده است کاملا پاک کنید و بگذارید تا کاملا خشک شوند.

پیشگیری از برگشت مجدد زرد زخم

برای کاهش خطر برگشت مجدد زردزخم، از تمیز نگه داشتن هر گونه برش، خراش یا نیش اطمینان حاصل کنید. هر عارضه‌ای که منجر به پوسته شدن پوست می‌شود، مانند اگزما باید فورا درمان شود.

اگر زخم زرد در فردی مکررا گسترش می‌یابد ممکن است پزشک توصیه کند که از اطراف بینی سواب بگیرید تا ببیند فرد حامل باکتری‌های استافیلوکوک هست یا نه. این باکتری‌ها می‌توانند در بعضی از افراد بدون ایجاد مشکلاتی زندگی کنند، اگر چه در صورتی که پوست‌های شکسته اطرافشان را آلوده کنند ممکن است منجر به زرد زخم شوند.

اکر تشخیص داده شود که فرد حامل این ویروس‌ها است ممکن است برای او کرم ضدعفونی کننده بینی تجویز شود تا چندین بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ روز برای پاک کردن باکتری‌ها و کاهش شانس برگشت مجدد زردزخم استفاده شود.