درمان قرمزی و سرخی پوست صورت (روزاسه) با لیزر

قرمزی صورت (روزاسه) یک بیماری پوستی بسیار شایع است که در افراد بالای ۳۰ سال مشاهده می‌شود. این بیماری باعث قرمزی روی بینی، چانه و پیشانی می‌گردد. در برخی افراد برآمدگی‌ها و جوش‌هایی در روی بخش‌های قرمز صورت ایجاد می‌شود. روزاسه همچنین می‌تواند موجب سوزش و درد چشم‌ها شود. برخی افراد مبتلا به قرمزی صورت عنوان می‌کنند که این وضعیت باعث می‌شود که در موقعیت‌های اجتماعی احساس کمبود اعتماد به نفس داشته باشند. در صورتی که روزاسه باعث اذیت شما می‌شود یا بدتر شده است به پزشک مراجعه نمایید. درمان این مشکل می‌تواند به بهتر شدن ظاهر چهره کمک کرده و از بدتر شدن قرمزی پوست صورت جلوگیری کند.

اگر دچار قرمزی پوست هستید بطوری که بر کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته و موجب مشکلات سلامتی شده است و یا به دلیل ظاهر خود اعتماد به نفستان کاهش یافته، چندین گزینه درمانی برای رفع قرمزی پوست صورت وجود دارد. متخصصین در کلینیک دکتر رضیعی شدت و نوع قرمزی پوست شما را بررسی کرده و مطابق آن بهترین گزینه‌ی درمان را پیشنهاد می‌کنند. این درمان‌ها شامل، دارو، لیزر و IPL (آی پی ال) و عمل جراحی می‌باشند. این روش‌های درمانی در کاهش قرمزی پوست و علائم ناخوشایند آن بی‌خطر و بسیار موثر هستند. برای تعیین وقت قبلی یا دریافت مشاوره در خصوص قرمزی پوست و بیماری روزاسه می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

دلایل

دلیل دقیق روزاسه نامعلوم است. هر چند بیشتر کارشناسان عقیده دارند که علت قرمزی پوست صورت ممکن است ناشی از چندین عامل باشد که در ادامه ذکر شده‌اند.

ناهنجاری‌های رگ‌های خونی

بسیاری از متخصصین پوست عقیده دارند که ناهنجاری‌ها در رگ‌های خونی صورت ممکن است عامل اصلی موثر در قرمزی پوست باشند. این وضعیت می‌تواند علائم سرخی و قرمزی دائم و وجود رگ‌های خونی آشکار را توضیح دهد. هر چند دلیل بروز این ناهنجاری‌ها مشخص نمی‌باشد.

دمودکس فولیکولاروم

دمودکس فولیکولاروم یک انگل میکروسکوپی است که می‌تواند در روزاسه نقش داشته باشد. این هیره‌ها معمولاً بدون هیچ ضرری بر روی پوست انسان زندگی می‌کنند اما در افراد مبتلا به قرمزی پوست صورت تعداد آنها بیشتر است. هر چند اینکه این انگل دلیل یا تاثیر روزاسه باشد، قطعی نمی‌باشد.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری

باکتری هلیکوباکتر پیلوری که در دستگاه گوارشی یافت می‌شود به عنواک یک دلیل احتمالی قرمزی پوست شناخته شده است هرچند ارتباط آن ثابت نشده است. این باکتری ممکن است موجب تحریک تولید پروتئینی به نام برادی‌کینین شود که موجب انبساط رگ‌های خونی می‌گردد.

ژنتیک

به نظر می‌رسد که روزاسه یا قرمزی پوست در بین اعضای خانواده انتقال پیدا می‌کند. هرچند مشخص نیست که کدام ژن‌ها در آن دخیل هستند و چگونه انتقال می‌یابند.

عوامل محرک قرمزی پوست

بیشتر افراد مبتلا به روزاسه متوجه می‌شوند که برخی عوامل محرک موجب بدتر شدن علائم می‌گردند. ممکن است این محرک‌ها در افراد مختلف متفاوت باشند اما شایع‌ترین آنها عبارتند از:

• قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • استرس
  • هوای گرم
  • قرار گرفتن در معرض باد
  • ورزش‌های پرفشار
  • حمام آب داغ
  • هوای سرد
  • غذاهای تند
  • رطوبت
  • کافئین (موجود در چای، قهوه یا نوشابه)
  • فراورده‌های لبنی
  • شرایط پزشکی حاد (کوتاه مدت) مانند سرما یا تب
  • شرایط پزشکی مزمن (بلند مدت) مانند فشار خون بالا
  • داروهای گشادکننده‌ی عروق که اغلب برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند.

علائم روزاسه اغلب در هر شخصی متفاوت می‌باشد. هر چند این بیماری دارای برخی علائم شایع می‌باشد که همه‌ی بیماران تمام علائم احتملی را تجربه نمی‌کنند. علائم شایع قرمزی پوست عبارتند از:

• گرگرفتگی: ‌گرگرفتگی (هنگامی که پوست قرمز می‌شود) معمولاً اولین علامت روزاسه است. حملات گرگرفتگی می‌توانند تا پنج دقیقه ماندگار باشند. این وضعیت می‌تواند تا گردن و سینه گسترش یابد و ممکن است احساس گرمای ناخوشایندی داشته باشید.
  • قرمزی دائمی: در صورت ابتلا به روزاسه، گاهی اوقات پس از گرگرفتگی، قرمزی دائمی صورت رخ می‌دهد. این قرمزی مانند سرخی صورت در اثر خجالت یا لکه‌های آفتاب سوختگی می‌باشد که برطرف نمی‌شود.
  • پاپول‌ها و جوش‌های چرکین: اگر مبتلا به روزاسه باشید ممکن است پاپول (برآمدگی‌های دایره‌ای قرمز رنگ که از پوست بیرون زده می‌شوند) و جوش‌های چرکین (ورم‌های پر از چرک) ایجاد شوند.
  • رگ‌های خونی قابل مشاهده: در صورتی که مبتلا به روزاسه باشید، ممکن است دچار التهاب عروق خونی کوچک در سطح پوست شوید.
  • ضخیم شدن پوست: در موارد جدی و پیشرفته‌ی قرمزی پوست، پوست می‌تواند ضخیم شود و بافت اضافه‌ای شکل بگیرد که معمولاً اطراف بینی می‌باشد.
  • سوزش چشم

انواع قرمزی پوست

خفیف

قرمزی پوست: خصوصیت این نوع، گرگرفتگی، قرمزی و پیدایش رگ‌های خونی قابل مشاهده می‌باشد.

متوسط

برجستگی‌ها و جوش‌ها: ویژگی این نوع، قرمزی و برآمدگی‌ها یا جوش‌های دائمی یا مداوم می‌باشد.

شدید

بزرگ شدن بینی: در این حالت پوست ضخیم شده و بینی بزرگ می‌گردد.

روزاسه چشمی

سوزش چشم: این نوع در اطراف چشم‌ها وجود دارد و شامل خشکی چشم‌ها، اشک ریختن بیش از حد، تورم پلک‌ها، فقدان بینایی، وقوع مکرر گل مژه و آسیب به قرنیه می‌باشد.

قرمزی پوست معمولاً با توجه به علائم معمول و ظاهر آن بر روی صورت تشخیص داده می‌شود. هیچ بررسی خاصی برای تایید تشخیص وجود ندارد. هر چند گاهی اوقات ممکن است پزشک از آزمایشی مانند آزمایش خون جهت بررسی سایر مشکلاتی که ممکن است باعث قرمزی پوست شوند، استفاده کند.

درمان قرمزی صورت

درمان قطعی برای قرمزی پوست وجود ندارد. اما روش‌های درمانی مختلفی هستند که می‌توانند جهت تسکین علائم و نشانه‌های آن مورد استفاده قرار گیرند.

دارو

ممکن است درمان قرمزی پوست صورت شامل ترکیبی از داروهای موضعی و داروهای خوراکی باشد.

• داروهای موضعی: این داروها به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک می‌کنند و یک یا دو بار در روز به روی پوست مالیده می‌شوند. معمولاً این داروها همراه با برخی داروهای خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنتی‌بیوتیک‌ها (مترونیدازول)، ترتینوئین، بنزوئیل پراکسید و اسید آزالائیک نمونه‌هایی از داروهای موضعی تجویزی متداول می‌باشند.
  • آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی: برای درمان قرمزی پوست، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی بیشتر به دلیل خواص ضد التهابی آنها تجویز می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی نسبت به انواع موضعی نتایج سریع‌تری به همراه دارند. نمونه‌های آن عبارتند از تتراسیکلین، مینوسیکلین و اریترومایسین.
  • ایزوترتینوئین (آکوتان): این داروی خوراکی گاهی اوقات برای موارد شدید روزاسه التهابی که درمان‌های دیگر موثر نبوده‌اند، استفاده می‌شود. ایزوترتینوئین یک داروی قوی است که از تولید روغن توسط غدد چربی جلوگیری می‌کند. از آنجایی که عوارض جانبی آن ممکن است شدید باشند، بیمار باید از نزدیک تحت نظارت قرار بگیرد.
  • قطره بلفامید: یک نوع قطره چشمی استروئید است که گاهی اوقات برای بیماران مبتلا به روزاسه چشمی (علائم در چشم) تجویز می‌شود. قطره‌های چشم بطور روزانه و به مدت سه روز تا یک هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تتراسایکلین: این داروها گاهی اوقات برای بیماران مبتلا به علائم روزاسه چشمی تجویز می‌شوند. داکسی‌سایکلین به بهبود خشکی، خارش، تاری دید و حساسیت به نور کمک می‌کند.

درمان با لیزر

برای بیماران با رگ‌های خونی آشکار (تلانژکتازی)، درمان با لیزر  که در آن از نور پالسی شدید استفاده می‌شود جهت منقبض کردن رگ‌ها پیشنهاد می‌شود. این روش توسط یک متخصص پوست انجام می‌گیرد. با اینکه ممکن است این درمان موجب درد شود، بیشتر بیماران می‌توانند بدون نیاز به بی‌حسی، آن را تحمل کنند. لیزر و دستگاه‌های IPL پرتوهای باریک نوری ایجاد می‌کنند که رگ‌های خونی آشکار پوست را هدف قرار می‌دهند. گرمای ناشی از لیزر، به رگ‌های گشاد آسیب می‌رساند و باعث منقبض شدن آنها می‌شود بطوری که دیگر قابل مشاهده نخواهند بود، در حالی که جای زخم و آسیب بسیار جزئی در نواحی اطراف ایجاد خواهد شد.

درمان با لیزر گاهی اوقات می‌تواند باعث کبودی، پوسته پوسته شدن پوست، تورم، حساسیت به لمس و در موارد نادر عفونت شود. این عوارض معمولاً ظرف یک هفته برطرف می‌شوند، هرچند برای رفع عفونت نیاز به آنتی‌بیوتیک خواهد بود.

جراحی پلاستیک برای پوست ضخیم شده (رینوفیما)

اگر بیمار دچار بینی گوشتی و بزرگ قرمز و گونه‌های پف کرده و احتمالاً برآمدگی‌های ضخیم در نیمه‌ی پایینی بینی و نواحی مجاور در گونه‌ها شده باشد، احتمال دارد به یک جراح پلاستیک ارجاع داده شود. ممکن است از لیزر یا جراحی به منظور برداشتن بافت اضافه و تغییر شکل بینی استفاده شود. لیزر کربن دی‌اکسید نیز می‌تواند برای منقبض کردن بافت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.