درمان سردرد میگرنی و سردرد شدید با تزریق بوتاکس

هر شخصی که از میگرن رنج می‌برد می‌داند که زندگی کردن با این شرایط تا چه حد می‌تواند دشوار باشد. میگرن به سردردهای ناتوان کننده‌ای گفته می‌شود که بطور منظم رخ می‌دهند و با بروز آن زندگی تا زمان برطرف شدن میگرن متوقف می‌شود که می‌تواند یک یا دو روز باشد. بیشتر افرادی که دچار میگرن هستند دائماً به دنبال اقدامات و درمان‌های پیشگیرانه می‌باشند و برای بسیاری این تسکین هیچ گاه حاصل نمی‌شود.

در حالیکه بسیاری از افراد با موارد استفاده زیبایی بوتاکس آشنا هستند، اما بیشتر آنها از موفقیت آن در درمان میگرن اطلاعی ندارند. پس از مطالعات بالینی متعدد، تاثیر تزریق بوتاکس برای پیشگیری از سردرد در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن ثابت شده است. افرادی که واجد شرایط درمان هستند، بزرگسالان ۱۸ سال به بالا می‌باشند که دچار سردردهایی می‌شوند که ۴ ساعت یا بیشتر ماندگار بوده و حداقل ۱۵ بار در ماه رخ می‌دهند. تزریق‌هایی که به عضلات صورت و گردن تزریق می‌شوند می‌توانند با کاهش تنش عضلانی در این نواحی از میگرن پیشگیری کنند. این کاهش تنش باعث کم شدن فشار بر روی سیستم عصبی بیمار می‌گردد و منجر به کاهش شدت سردرد شده یا بطور کامل از میگرن پیشگیری می‌کند.

اگر از میگرن رنج می‌برید و به دنبال یک درمان پیشگیرانه هستید، ممکن است بوتاکس یک گزینه‌ی مناسب برای شما باشد. متخصصین در کلینیک دکتر رضیعی وضعیت شما را ارزیابی کرده و در صورتی که یک متقاضی مناسب برای این روش باشید میزان بوتاکس مورد نیاز جهت پیشگیری و کاهش میگرن را پیشنهاد خواهند کرد. بوتاکس برای درمان میگرن بی‌خطر و موثر است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تزریق بوتاکس برای سردرد میگرنی یا تعیین وقت قبلی می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

بوتاکس چگونه برای درمان میگرن عمل می‌کند؟

بوتاکس با مسدود کردن آزادسازی برخی مواد شیمیایی در مغز از جمله استیل کولین و جلوگیری از حرکت برخی اعصاب و عضلات عمل می‌کند. چگونگی کاهش سردرد و سفتی توسط بوتاکس بطور کامل شناخته شده نمی‌باشد. یک دلیل بالقوه ممکن است این باشد که بوتاکس اعصابی که پیام‌های درد به مغز می‌فرستند را مسدود کرده و عضلات را شل می‌کند بطوری که به درد حساس نباشند.

مزایا

درمان با بوتاکس می‌تواند به کاهش علائم سردردهای میگرنی از جمله حالت تهوع، استفراغ، و حساسیت به نور، صدا و بو کمک کند. پس از تزریق بوتاکس ممکن است تسکین علائم ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد.

کارایی بوتاکس برای میگرن

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که تزریق بوتاکس در تسکین سردردهای میگرنی که حالتی شبیه به فشردن سر توسط یک جسم سخت دارند، بهترین تاثیر را دارد. تزریق‌ها برای سردردهای میگرنی که بیشتر شبیه یک فشار رو به بیرون در سر ایجاد می‌کنند، تاثیر زیادی ندارند. میگرن‌هایی که در پیشانی و گردن حس می‌شوند به تزریق‌های بوتاکس پاسخ مناسبی نشان می‌دهند.

متقاضیان درمان

برای اینکه به عنوان یک متقاضی مناسب برای تزریق بوتاکس جهت درمان سردرد میگرنی در نظر گرفته شوید، باید معیارهای خاصی را داشته باشید. تنها بیماران مبتلا به میگرن مزمن برای درمان با بوتاکس مناسب می‌باشند. میگرن مزمن به عنوان سردردهایی تعریف می‌شود که ۱۵ روز در ماه یا بیشتر رخ می‌دهند که حداقل نیمی از آنها دارای ویژگی‌های میگرن هستند. هر چند درمان‌های دیگری برای بیماران با میگرن مزمن وجود دارد ولی بیماران پیش از تصمیم‌گیری برای انجام بوتاکس، باید یک بحث آگاهانه را در مورد سردرد و گزینه‌های درمان با یک متخصص مجرب در تشخیص و کنترل سردرد داشته باشند.

مشاوره

پیش از درمان بهتر است یک وقت مشاوره با پزشک که دارای تجربه در زمینه تزریق بوتاکس است، ترتیب داده ‌شود. پزشک یک برنامه‌ی درمانی اختصاصی را بر اساس سابقه پزشکی و نیازهای هر بیمار پیشنهاد می‌کند. در زمان مشاوره هزینه درمان نیز تخمین زده می‌شود.

پیش از درمان

شروع یک دوره درمان میگرن یک مرحله‌ی اساسی است. در شرایط زیر نباید این درمان انجام شود:

• قبلاً سابقه واکنش منفی به درمان با سم بوتولینوم نوع A داشته‌اید.
  • در هر یک از نواحی تزریق عفونت وجود داشته باشد.
  • باردار یا در حال شیردهی هستید.

این امکان وجود دارد که این درمان بر توانایی رانندگی یا کار با ماشین آلات تاثیر بگذارد. در صورتی که این موضوع باعث نگرانی شما است پزشک خود را در میان بگذارید.

همچنین باید روزانه یادداشت‌هایی در مورد میگرن خود بنویسید. این یادداشت‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

• در ماه چند بار دچار میگرن یا سردرد می‌شوید.
  • چقدر طول می‌شکند.
  • تا چه حد شدید هستند.

این کار به شما و پزشک کمک می‌کند تا نحوه پیشرفت درمان و تاثیر آن بر سردردهایتان مشخص شود.

روش درمان

بسته به علائم ممکن است بوتاکس به نواحی زیر تزریق شود:

• پیشانی
  • گیجگاه
  • پشت و دو طرف گردن
  • بالای شانه‌ها
  • پشت سر

بوتاکس به عضلات سطحی در زیر پوست تزریق می‌شود. هر درمان که حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد شامل ۳۲ تزریق در ۷ ناحیه‌ی کلیدی سر و گردن است. درمان بسته به اندازه ناحیه‌ی تحت درمان تقریباً ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بطول می‌انجامد. ناراحتی ناشی از این تزریق‌ها معمولاً جزئی و مختصر است. متخصص زیبایی ممکن است ناحیه‌ی مورد نظر را پیش از انجام تزریق با یک کیسه یخ بی‌حس می‌کند تا میزان ناراحتی به حداقل برسد. یک سوزن بسیار ریز برای تزریق مقادیر کم بوتاکس در زیر سطح پوست نواحی مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر بیماران تجربه‌ای بدون درد و راحت را خواهند داشت و بلافاصله می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرند.

بهبودی

پس از درمان ممکن است مقداری قرمزی خفیف ایجاد شود که معمولاً حدود یک ساعت باقی می‌ماند. در موارد نادر، ممکن است بیماران کبودی و تورم جزئی را تجربه کنند. بیشتر بیماران بلافاصله فعالیت‌های معمول خود را از سر می‌گیرند. به مدت ۴ ساعت پس از تزریق باید از انجام ورزش‌های پرفشار اجتناب کرد.

نتایج

بطور متوسط هر درمان بوتاکس نیاز به ۳۲ تزریق دارد، هرچند ممکن است برخی بیماران نیاز به تعداد کمتر یا بیشتری داشته باشند. هر ۱۲ هفته باید مجدداً تزریق تکرار شود. بوتاکس به محض تزریق شروع به اثر کردن می‌کند و ظرف یک هفته پس از اولین تزریق‌ها می‌توانید نتایج کامل این روش را مشاهده کنید. بیشتر بیمارانی که از درمان‌های بوتاکس بهره می‌برند طی ۱۵ ماه ۵ دور تزریق دریافت می‌کنند. تاثیرات بوتاکس حتی پس از سال‌ها تزریق بطور کامل برگشت‌پذیر هستند.

عوارض جانبی

مانند هر دارویی، امکان بروز عوارض جانبی پس از تزریق بوتاکس وجود دارد. در برخی بیماران ممکن است بوتاکس موثر نباشد یا تسکین درد چند روز طول بکشد. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• دوبینی
  • ضعف عضلانی
  • گردن درد
  • کبودی یا تورم در اطراف تزریق
  • علائم شبیه به آنفولانزا

اگر بوتاکس را به عنواک یک درمان برای میگرن مزمن در نظر گرفته‌اید، با پزشک خود مشورت کنید. با مشورت با وی می‌توان بهترین گزینه‌های درمان را تعیین کرد.

آیا همزمان نیازی به مصرف قرص‌های مسکن یا داروهای تجویزی میگرن است؟

با اینکه ممکن است بیماران همچنان تا حدودی دچار سردرد یا میگرن شوند، اما احتمالاً به تعداد دفعات کمتری رخ داده و برای مدت زمان طولانی دوام نخواهند داشت. بنابراین برخی از بیماران پی می‌برند که مانند گذشته نیازی به مصرف مقدار زیادی داروی سردرد ندارند. پزشک در مورد داروهایی که در حین درمان با بوتاکس مناسب‌تر هستند، توضیح خواهد داد.

هزینه

هزینه بوتاکس بستگی به شدت سردرد، تعداد تزریق‌های مورد نیاز و واحد بوتاکس مورد استفاده و هزینه پزشک خواهد داشت.