درمان، رفع زگیل یا تبخال آلت تناسلی مردان و زنان همراه با علائم و علت

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) عفونت شایعی است که از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. این ویروس عامل ایجاد زگیل تناسلی است. ویروس HPV  از راه رابطه جنسی مقعدی، دهانی و واژینال منتقل می‌شود. ویروس HPV  به راحتی از راه تماس پوستی، عفونت فرج، واژن، دهانه رحم، راست روده (رکتوم)، آلت تناسلی و اسکروتوم (کیسه بیضه) منتقل می‌شود.

ویروس پاپیلوم گاهی چند هفته و گاهی سال‌ها پس از رابطه جنسی با فرد آلوده بروز می‌یابد. ممکن است فرد آلوده هیچ گونه ضایعه مشخصی نداشته باشد، اما با این حال بیماری را به اشخاص سالم انتقال دهد. البته احتمال سرایت بیماری در زمان مشاهده ضایعه‌ها یا زگیل‌ها بیشتر است.

اکثر افرادی که دچار عفونت ویروسی می‌شوند، هیچ علامتی ندارند. اکثر عفونت‌های HPV معمولاً ظرف ۸ ماه برطرف می‌شود، البته رفع بعضی موارد بیش از دو سال طول می‌کشد.

اگر با زگیل تناسلی مواجه شده‌اید یا به دلیل بروز علائم احتمال می‌دهید که دچار چنین مشکلی در ناحیه تناسلی باشید، باید بدانید که زگیل تناسلی به خودی خود خوش‌خیم است و حتی اگر درمان نشود، ممکن است خود به خود از بین برود. البته چنانچه برای درمان اقدام نکنید، ممکن است زگیل تناسلی بزرگتر و بیشتر شود. با این توصیف درمان برای پیشگیری از رشد بیشتر و عفونت مجدد ضروری است.

سعی نکنید زگیل تناسلی را خودسرانه با مصرف داروها و پمادهای غیرتجویزی درمان کنید. چون این محلول‌های شیمیایی پوست ظریف و حساس ناحیه تناسلی را تحریک می‌کند و باعث ناهنجاری و بدشکلی آن می‌گردد. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص مشکل انجام می‌دهند و سپس درمان مناسب را توصیه می‌کنند. از دچار شدن به چنین عارضه شایعی خجالت نکشید و در اولین فرصت برای درمان زگیل اقدام کنید. برای دریافت مشاوره تخصصی یا جهت رزرو نوبت می‌توانید با همکاران ما با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

علل

ویروس پاپیلوم انسانی عامل ایجاد زگیل آلت تناسلی است. این ویروس بیش از صد نوع مختلف دارد که گونه‌های ۶ و ۱۱ آن عامل ایجاد تقریباً ۹۰ % زگیل‌های تناسلی است. البته تمام انواع ویروس پاپیلوم باعث بروز زگیل‌های تناسلی نمی‌شود.

اگرچه HPV معمولاً از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود، اما احتمال سرایت آن در هر گونه تماس پوستی مستقیم وجود دارد. بنابراین زگیل تناسلی از راه آمیزش مقعدی، دهانی، واژینال و هر نوع رابطه جنسی توام با دخول و تماس بدون دخول ناحیه تناسلی منتقل می‌شود. همچنین به ندرت پیش می‌آید که ویروس هنگام زایمان از مادر به نوزاد منتقل می‌شود.

فقط یک تا پنج درصد از بیماران آلوده به ویروس پاپیلوم با زگیل در ناحیه تناسلی مواجه می‌شوند. با این حال افراد آلوده می‌توانند ناقل ویروس باشند و باعث سرایت بیماری به دیگران شوند. لازم به ذکر است که انواع HPV عامل زگیل تناسلی با انواعی که احتمال سرطان مقعد یا ناحیه تناسلی را افزایش می‌دهند، یکی نیستند.

زگیل تناسلی مسری است و برآورد می‌شود که در رابطه‌های جنسی غیرایمن احتمال سرایت عفونت بیش از ۷۰ % باشد. حتی استفاده از کاندوم و دیگر روش‌های پیشگیری نیز احتمال ابتلا به عفونت را کاملاً از بین نمی‌برد، چون حتی در این شرایط نیز تماس مستقیم پوستی وجود دارد.

زگیل آلت تناسلی ممکن است زائده‌ای کوچک یا توده‌ای بزرگ باشد. زگیل ناحیه تناسلی غالباً به صورت گروهی یا خوشه‌ای مشاهده می‌شود و در بعضی موارد شبیه ساقه‌هایی کوچک است.

زیگیل تناسلی در بانوان در داخل یا خارج واژن یا مقعد یا در دهانه رحم (سرویکس) مشاهده می‌شود. چون زگیل غالباً داخلی است، علائم عارضه در بانوان کمتر از آقایان است. زگیل ناحیه تناسلی در آقایان معمولاً روی نوک آلت دیده می‌شود. زگیل‌های تناسلی گاهی روی بدنه آلت، کشاله ران یا روی کیسه بیضه و همچنین داخل یا اطراف مقعد نیز مشاهده می‌شود. در موارد بسیار نادر (برای هر دو جنسیت) احتمال دارد که عفونت در اثر داشتن رابطه جنسی دهانی با ناقل ویروس، داخل گلو یا دهان ایجاد شود.

متخصص معاینه بالینی را انجام می‌دهد، معاینه لگن بانوان نیز ضروری است. کولپوسکوپی نیز برای تعیین محل زگیل‌هایی انجام می‌شود که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. در کولپوسکوپی از منبع نور و میکروسکوپ با توان کم برای یافتن زگیل‌ها و نمونه‌برداری از ناحیه‌های غیرعادی دهانه رحم استفاده می‌شود.

ویروس عامل ایجاد زگیل تناسلی باعث بروز ناهنجاری در نتایج تست پاپ اسمیر می‌شود. در صورت وجود این نوع تغییرات باید تست پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی در فاصله‌های زمانی کمتر انجام شود.

در آزمایش دی ان ای HPV مشخص می‌شود که آیا نوع پرخطری از ویروس پاپیلوم که عامل سرطان دهانه رحم است، در بدن وجود دارد یا خیر. این آزمایش در شرایط زیر انجام می‌شود:

• وجود زگیل‌های تناسلی
  • به عنوان تست غربالگری برای بانوان بالای ۳۰ سال
  • برای بانوانی که نتیجه تست پاپ اسمیرشان عادی نبوده است.

پس از تشخیص زگیل تناسلی باید غربالگری سرطان مقعد، فرج، واژن و دهانه رحم انجام شود.

درمان زگیل تناسلی

کرایوتراپی (فریز کردن)

زیگیل تناسلی با نیتروژن مایع یا یخ خشک منجمد می‌شود. غشاهای خارجی زگیل در نتیجه‌ی فریز کردن جدا می‌شود و سلول‌های زائده از بین می‌رود. التیام یافتن پوست پس از کرایوتراپی گاهی بیش از سه هفته طول می‌کشد و بهتر است بیمار در این مدت  رابطه جنسی نداشته باشد.

بریدن

متخصص پس از بی‌حسی موضعی زگیل آلت تناسلی را با تیغ جراحی می‌برد، سپس زخم را بخیه می‌زند. این روش بیشتر برای زگیل‌های کوچک‌ یا بزرگی کاربرد دارد که در دسترس نیستند و بنابراین احتمال ایجاد اسکار یا جای زخم در آنها کم است.

الکتروسرجری

جراحی با برق برای زگیل‌های انجام می‌شود که به درمان دارویی واکنش نشان نداده‌اند. حلقه فلزی دور زگیل قرار داده می‌شود و جریان برق در حلقه برقرار می‌شود تا زگیل بسوزد و از بین برود. چون این درمان زگیل تناسلی دردناک است، عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود یا بدن از کمر به پایین بی‌حس می‌شود.

جراحی با لیزر

از لیزر برای درمان زگیل‌های تناسلی بزرگتری استفاده می‌شود که دسترسی به آنها با روش‌های دیگر دشوار است. برای مثال زگیل‌هایی که در اعماق مقعد یا میزراه (مجرای خروج ادرار) قرار دارد با لیزر جراحی می‌شود. همچنین جراحی با لیزر برای بانوان بارداری کاربرد دارد که به درمان دارویی واکنش نشان نداده‌اند. در این روش زگیل با لیزر سوزانده می‌شود. درمان بسته به گستردگی جراحی، تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

زگیل‌های تناسلی دوران بارداری

تغییرات هورمونی دوران بارداری باعث بزرگتر شدن زگیل‌های تناسلی می‌شود. گاهی زگیل‌ها آن‌قدر بزرگ می‌شود که واژن را مسدود می‌کند و انجام سزارین را ضروری می‌سازد. به ندرت پیش می‌آید که ویروس از مادر به نوزاد منتقل شود.

پیشگیری

• واکسن سرطان دهانه رحم از ابتلا به عفونت ویروس پاپیلوم انسانی جلوگیری می‌کند. تزریق این واکسن برای پسران و مردان ۹ تا ۲۶ ساله به منظور پیشگیری از زگیل‌های تناسلی با عامل نوع‌های ۶ و ۱۱ ویروس پاپیلوم تایید شده است.
  • سه نوبت واکسن در یک بازه زمانی ۶ ماهه تزریق می‌شود. از عوارض جانبی این واکسن می‌توان به سردرد، تب و واکنش‌های نامطلوب محل تزریق (مانند درد، خارش، قرمزی، ورم و کبودی) اشاره کرد.
  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید. هنگام مقاربت از کاندوم لاتکس استفاده کنید تا از پخش شدن یا تماس با زگیل تناسلی جلوگیری کرده باشید.
  • همسر خود را معاینه کنید. اگر با نشانه‌های زگیل آلت تناسلی روبرو شدید، از ایشان سوال کنید که آیا برای درمان زگیل تناسلی اقدام کرده است یا خیر. چنانچه یکی از زوجین مبتلا به این عارضه باشد، دیگری نیز باید معاینه شود. اگر هر دو مبتلا باشند، اما فقط یک نفر تحت درمان قرار گیرد، عفونت مجدداً بروز خواهد یافت.