ترک پوست شکم در بارداری(خطوط بعد ازچاقی ولاغری)؛پیشگیری و درمان

علائم کشیدگی پوست در هر جای بدن که پوست کشیده شده باشد، ظاهر می‌شوند. علائم کشیدگی پوست اغلب در نتیجه افزایش وزن به وجود می‌آیند. این علائم بیشتر در قسمت‌هایی که چربی ذخیره می‌شود، مانند شکم، سینه‌ها، بازوها، ران‌ها و باسن ظاهر می‌شوند. علائم کشیدگی پوست هیچ خطری برای سلامت فرد ندارند و عملکرد بدن برای حفظ سلامت بدن را مختل نمی‌کنند.علائم کشیدگی در لایه درمیس پوست ایجاد می‌شوند. لایه درمیس، لایه میانی پوست است که حالت ارتجاعی داشته و به پوست کمک می کند شکل خود را حفظ کند. زمانی که لایه درمیس یرای مدتی بطور مداوم کشیده شود، پوست حالت الاستیک خود را از دست داده و فیبرهای کوچک متصل کننده درون پوست از بین می‌روند. در نتیجه پوست دچار کشیدگی می‌شود. فقط زنان باردار نیستند که در معرض کشیدگی پوست قرار دارند. نوجوانان در حال رشد و ورزشکاران مخصوصا بدنسازانی که فعالیت‌های تکراری و شدید انجام می‌دهند و همچنین افرادی که مقدار قابل توجهی وزن را در زمان کوتاهی از دست می‌دهند نیز در معرض کشیدگی پوست قرار دارند.

مهم نیست که فرد چقدر از ظاهر کلی خود رضایت داشته باشد، وجود علائم کشیدگی باعث کمرویی فرد می‌‌شود. کاهش علائم کشیدگی باعث افزایش اعتماد به نفس فرد شده و فرد به یک رضایت کلی از تمام اندام‌های خود خواهد رسید. تزریق پی آر پی، میکرودرم ابریژن و لیزر فرکشنال روش‌هایی هستند که از لایه بیرونی پوست محافظت می‌کنند و همزمان باعث ترمیم مجدد کلاژن لایه‌ی زیرین شده و بافت سطحی پوست را نرم می‌سازند. بعلاوه، استفاده از روش‌های ذکر شده باعث رفع لکه‌ها و نقاط پوستی شده و پوستی صاف به فرد هدیه می‌دهد. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی دوره درمان مناسب برای فرد را ارزیابی کرده و به فرد در دسترسی به ظاهر مورد علاقه‌اش کمک می‌کنند و به فرد می‌گویند که از درمان باید چه انتظاراتی داشته باشند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌های رفع و درمان خطوط بدن بعد از لاغری و بارداری یا رزرو وقت ملاقات می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ و ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

انواع علائم کشیدگی پوست

علائم کشیدگی پوست یا ترک پوست به دو گروه تقسیم می‌شوند: قرمز (جدید) و سفید (قدیمی). علائم کشیدگی‌های جدید به رنگ صورتی هستند و ممکن است خارش‌دار باشند. پوست اطراف قسمت کشیده شده نیز نازک و مسطح خواهد شد. به تدریج، طول و عرض قسمت‌های کشیده شده افزایش یافته و به رنگ قرمز یا بنفش در می‌آیند. هنگامی که علائم کشیدگی به حد تکامل برسند شوند، رنگ قرمز یا صورتی خود را از دست می‌دهند. سپس شروع به محو شدن کرده و به رنگ سفید یا نقره‌ای در می‌آیند. حتی ممکن شکل و اندازه علائم کشیدگی نیز نامنظم و فشرده شود. درمان علائم کشیدگی هنگامی که هنوز قرمز هستند راحت‌تر از این است که فرد صبر کند تا علائم تکامل یافته و به رنگ سفید یا نقره‌ای درآیند. علائم جدید کشیدگی معمولا با ترکیبی از روش‌های درمان با لیزر بهبود می‌یابند. علائم سفید و نقره‌ای با استفاده از لیزر فرکشنال بهتر درمان می‌شوند. فرد برای اینکه از درمان علائم کشیدگی پوست بهترین نتیجه را بگیرد، به چند جلسه درمان نیاز دارد. معمولا درمان هر ۶ تا ۸ هفته یک بار انجام می‌شود.

علائم کشیدگی و ترک قدیمی یا تکامل یافته معمولا به شکل زخم‌های هایپر پیگمنتی هستند. این بدان معنی است که علائم این گونه کشیدگی‌ها دارای رنگی روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست فرد هستند. متاسفانه، هنگامی که رنگ پوست از بین رفت، برگرداندن رنگ کاری دشوارتر از کم رنگ کردن رنگ قرمز یا قهوه‌ای تیره در علائم کشیدگی جدید است. لیزرها یا تکنولوژی رادیو فرکانسی سوزنی می‌توانند تولید کلاژن و الاستین را تحریک کند تا علائم کشیدگی پوست را بهبود بخشند. اما این روش‌ها برای تمام افراد مناسب نیست و انتخاب روش مناسب به اندازه‌ی علائم کشیدگی، رنگ پوست و انتظارات واقع بینانه بیمار بستگی دارد.

روشهای مختلف رفع ترک و خطوط بدن

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت)

پی آر پی در حقیقت پلاسمای خون است که غلظت پلاکت در آن زیاد بوده و باعث تولید کلاژن در پوست می‌شود. در ابتدای درمان، پزشک مقداری از خون بیمار را گرفته، آن را در لوله آزمایش ریخته و سپس آن را برای چرخش در دستگاه سانترفیوژ قرار می‌دهد. با ته نشین شدن سلول‌های سفید و قرمز در ته لوله، پلاکت‌ها به شکل مایعی طلایی رنگ در بالای لوله آزمایش جمع می‌شوند. این ماده که پی آر پی نامیده می‌شود در حقیقت پلاسمای خون بیمار است که شامل تعداد زیادی پلاکت دارای عامل رشد می‌باشد. هنگامی که پلاکت‌های دارای عامل رشد به زیر پوست بیمار تزریق می‌شوند، باعث تحریک سلول‌هایی که مسئول تولید کلاژن هستند، شده و باعث سفتی پوست و کاهش کشیدگی یا ترک پوست می‌شود.

آر اف سوزنی

آر اف سوزنی یک روش عالی برای لیفت، محکم سازی و جوانسازی پوست با استفاده از سوزن‌های ظریف است. آر اف سوزنی یک روش کم تهاجمی است که از سوزن‌های ظریف برای انتقال مستقیم انرژی آر اف به عمق‌های مختلف پوست استفاده می‌کند. آر اف سوزنی، نتایج موفقیت آمیز چشمگیری برای تمام انواع پوست دارد و عوارض جانبی و PIH آن بسیار کم است و این تفاوت اصلی درمان‌های بصری مانند لیزر و آی پی ال (IPL) است. عمق نفوذ سوزن‌های ظریف را می‌توان بین نیم تا سه و نیم میلیمتر تنظیم کرد که به محل درمان و نتیجه مورد انتظار (یعنی فقط بهبود علائم کشیدگی یا جوانسازی کلی پوست) بستگی دارد. پزشک پوست را از تمام مواد آرایشی تمیز می‌کند و سپس یک کرم بی حس کننده به موضع می‌زند تا ناراحتی ایجاد شده از سوزن‌های ظریف را به حداقل برساند. سپس پزشک ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر می‌کند تا داروی بی حسی اثر کند و درمان را شروع کند. او مقدار انرژی و عمق سوزن را با توجه به درمان مناسب برای شما تنظیم می‌کند. درمانگر که در این روش مهارت دارد به آرامی هندپیس آر اف را روی پوست حرکت می‌دهد و گاهی اگر علائم کشیدگی یا ترک شدید باشند، هندپیس را چند بار روی پوست حرکت می‌دهد. انرژی آر اف از طریق سر سوزن‌های متمرکز، به پوست منتقل شده و باعث ایجاد ترومای بسیار کم در پوست اطراف می‌شود. این کار ناراحتی حاصل را کاهش داده و باعث می‌شود دوره بهبودی مورد نیاز برای بیمار نسبت به روش لیزر فرکشنال کمتر باشد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن معمولا برای درمان جای جوش‌ها، چین و چروک‌ها، لکه‌های پوستی و گاهی برای علائم کشیدگی یا ترک خفیف استفاده می‌شود. در درمان با روش میکرودرم ابریژن، پوست بیرونی محل به وسیله دستگاه پوسته پوسته می‌شود تا نور بهتر به لایه‌های زیرین پوست منتقل شود. این کار باعث بهبود بافت در قسمت مورد نظر می‌شود. این لایه برداری باعث تولید کلاژن و الاستین در لایه درمال پوست محل مورد نظر شده و حالت الاستیکی پوست راافزایش می‌دهد. همچنین، میکرودرم ابریژن می‌تواند با تقویت نفوذ در لایه‌های عمیق‌تر پوست، باعث افزایش اثر دیگر روش‌های درمانی نیز شود.

لیزر

لیزر فرکشنال برای کاهش علائم کشیدگی یا ترک پوست یک روش غیر تهاجمی است که علائم کشیدگی روی شکم، ران‌ها، بازوها، پشت و سینه‌ها را کاهش می‌دهد. مزایای استفاده از این روش عبارتند از:

• کاهش علائم کشیدگی در چند جلسه
  • تایید شده برای انواع پوست‌ها و رنگ‌های مختلف
  • توانایی ایجاد پوست جدید و محو شدن علائم کشیدگی با هر جلسه درمان
  • کاهش علائم کشیدگی‌های جدید و قدیمی
  • دوره نقاهت کوتاه

لیزر فرکشنال پیشرفته برای ایجاد زخم‌های میکروسکوپی طراحی شده که بتوانند پوست را وادار به تولید بافت جدید و تولید کلاژن و و ایجاد یک بافت پوستی تازه کند. توجه کنید که زخم‌های ایجاد شده هیچ دردی ندارند. مطالعات بالینی، تاثیر درمان علائم کشیدگی پوست با لیزر را بررسی کرده‌اند و نشان داده‌اند که در اکثر متقاضیان، پوست بهبود خوبی داشته و پس از درمان، علائم کشیدگی یا ترک به تدریج از بین رفته‌اند. درمان علائم کشیدگی با لیزر برای محو علائم روشن موثر است زیرا می‌تواند رنگ قرمز را از بین برده و التهاب اطراف محل را کاهش دهد. درمان با لیزر یک روش سریع است که معمولا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، و نتایجی بهتر و با دوام‌تری خواهد داشت. صرفنظر از علت ایجاد علائم کشیدگی، لیزر برای درمان علائم کشیدگی در تمام پوست‌ها مناسب است. و مهم‌تر اینکه درمان با لیزر هیچ دوره نقاهتی ندارد.