بیماری پوستی مولوسکوم یا زگیل آبکی:علت و درمان

مولوسکوم یا زگیل آبکی یک عفونت پوستی شایع است. این عفونت باعث تشکیل برآمدگی‌های کوچک، لکه لکه و هم رنگ پوست بر روی پوست می‌گردد. عفونت بیشتر در آب و هوای گرم و مرطوب شایع است بخصوص در مکان‌های شلوغ، اما می‌تواند در هر جایی از دنیا رخ دهد. مولوسکوم یک عفونت پوستی خفیف و به ندرت جدی است، اما می‌تواند برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف شدیدتر باشد. مولوسکوم در صورت عدم درمان معمولاً ظرف یک سال برطرف می‌شود. هرچند ممکن است برای جلوگیری از انتقال عفونت توصیه به درمان شود.

اگر علائمی داشته باشید که شبیه به مولوسکوم هستند، قبل از اینکه به سایر نواحی بدن یا افراد دیگر انتقال پیدا کند، به پزشک مراجعه کنید. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی پس از تشخیص مشکل، تمام گزینه‌های درمان را مورد بحث قرار داده و بر اساس شرایط و نیازهای شما درمان مناسب را توصیه خواهند کرد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص تشخیص و درمان زگیل آبکی و یا جهت رزرو وقت ملاقات از متخصصین می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل فرمایید.

دلایل

مولوسکوم یک عفونت پوستی است که در اثر پاکس ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس با ناحیه‌ی متاثر پوست یا تماس جنسی در هنگام آلوده بودن ناحیه‌ی تناسلی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. ویروس همچنین می‌تواند بطور موقت بر روی سطوح زنده باقی بماند و به افرادی که با این سطوح تماس پیدا می‌کنند، انتقال یابد.

پس از اینکه دچار عفونت بشوید و ناحیه‌ی متاثر را لمس کنید یا خراش دهید، می‌توانید با لمس کردن یا خاراندن نواحی دیگر بدن آن را به سایر بخش‌های بدن خود انتقال دهید.

عوامل خطر

با اینکه ویروس می‌تواند هر فردی را درگیر کند، اما شرایط خاصی وجود دارند که فرد تبدیل به هدف آسانی برای ویروس می‌شود. افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند عبارتند از:

• کودکان بین ۱ تا ۱۰ سال
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف (آنهایی که دچار ایدز هستند یا تحت شیمی درمانی، درمان با استروئید یا درمان سرطان قرار گرفته‌اند)
  • افرادی که درماتیت آتوپیک دارند.
  • اشخاص دارای تماس پوستی با فرد آلوده

• ضایعات معمولاً بر روی ران‌ها، باسن، کشاله ران و پایین شکم افراد بزرگسال وجود دارند و گاهی اوقات ممکن است بر روی ناحیه‌ی تناسلی و مقعدی ظاهر شود.
  • ضایعات در کودکان بطور معمول بر روی صورت، تنه، پاها و بازوها ایجاد می‌شوند.
  • ضایعات ممکن است بصورت برآمدگی‌های کوچکی آغاز شوند و طی یک دوره‌ی زمانی چند هفته‌ای به زخم‌ها یا برآمدگی‌های بزرگ‌تری تبدیل شوند. این ضایعات می‌توانند به رنگ گوشت، خاکستری و سفید، زرد یا صورتی باشند. آنها می‌توانند باعث خارش یا حساسیت به لمس در آن ناحیه شوند، اما در بیشتر موارد، ضایعات باعث مشکلات کمی می‌گردند. ضایعات می‌توانند بین دو هفته تا ۴ سال ماندگار باشند که بطور متوسط ۲ سال است.

عوارض

عوارض مولوسکوم نادر هستند. بطور کلی، عفونت‌های باکتریایی ثانویه‌ای که در اثر خاراندن ایجاد می‌شوند، از شایع‌ترین عوارض می‌باشند. تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به زگیل آبکی دچار اگزما در اطراف ضایعات می‌شوند. با اینکه بیشتر عفونت‌ها بدون زخم هستند، در تعداد کمی از افراد ممکن است پس از برطرف شدن عفونت، جای زخم باقی بماند.

نحوه انتقال مولوسکوم

ویروس مولوسکوم کانتوژیوزوم ممکن است با رابطه جنسی و تماس پوست با پوست (حتماً نباید غشاهای مخاطی باشد) و یا ضایعات انتقال پیدا کند. انتقال از راه تماس جنسی شایع‌ترین نوع انتقال در بزرگسالان است.

این عفونت ممکن است از طریق اشیا مانند حوله و لباس‌هایی که با ضایعات تماس پیدا می‌کنند، انتقال یابد. انتقال مولوسکوم در استخرهای شنا و به اشتراک گذاشتن حمام با فرد آلوده نیز رخ می‌دهد. همچنین ممکن است در اثر لمس کردن ضایعه و تماس با بخش دیگری از بدن انتقال پیدا کند. برای جلوگیری از انتقال بیشتر این عفونت، روی نواحی که دارای زگیل هستند یا نواحی نزدیک به آنها را نباید تیغ کشید.

هیچ آزمایش خونی برای مولوسکوم وجود ندارد. پزشک پوست و ضایعات را معاینه کرده و علائم شما را کنترل می‌کند تا تشخیص دقیقی انجام دهد. در صورتی که پزشک مطمئن نباشد که دچار زگیل آبکی هستید، ممکن است مقداری از مایع را از محل ضایعات بردارد و آن را به آزمایشگاه بفرستد تا زیر میکروسکوپ معاینه شود.

درمان مولوسکوم

درمان مولوسکوم نیاز به معاینه‌ی منظم دارد. معمولاً ویروس ظرف حدود ۶ تا ۱۸ ماه و بدون درمان پزشکی برطرف می‌شود. هرچند درمان برای افرادی توصیه می‌شود که دارای لکه‌های ناخوشایند و برجسته هستند بطوری که بر زندگی فرد تاثیر منفی گذاشته است. برای افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی نیز توصیه می‌شود که معاینه و درمان مناسبی برای این عفونت داشته باشند.

دارو

داروهایی مانند آنهایی که برای برداشتن زگیل استفاده می‌شوند، ممکن است موثر باشند. اما این داروها می‌توانند باعث تاول شوند که منجر به تغییر رنگ موقت پوست می‌گردد. کانتاریدین شایع‌ترین محلول مورد استفاده برای درمان ضایعات است. کرم ترتینوئین یا ایمیکویمود نیز ممکن است تجویز شوند.

پتاسیم هیدروکسید دارویی است که بصورت مایع موجود است و می‌تواند با تجزیه‌ی سلول‌های پوستی که توسط ویروس آلوده شده‌اند بطوری که سیستم ایمنی بدن بتواند آنها را از بین ببرد، موجب بهبود مولوسکوم شود.

این مایع دو بار در روز بر روی هر زگیل استفاده می‌شود. ضایعات در نهایت ملتهب شده و ظرف چند هفته‌ی بعد بهبود پیدا کرده و ناپدید می‌شوند. پس از اینکه ضایعات شروع به ملتهب شدن کردند یا بعد از ۱۴ روز استفاده از دارو و عدم تاثیر آن، باید استفاده از دارو را متوقف کنید.

کرایوتراپی

کرایوتراپی برای زگیل آبکی شامل استفاده از نیتروژن مایع (۱۹۶- درجه سانتی‌گراد) برای منجمد کردن تاول‌ها می‌باشد. این روش مستقیماً بر روی نواحی عفونی اعمال می‌شود. ضایعات پوستی با این درمان از بین می‌روند. مزایای درمان این است که سریع بوده و نیازی به درمان دیگری پس از منجمد کردن نمی‌باشد.

لیزر

برخی پزشکان بطور موفقیت آمیزی از لیزر رنگی پالسی برای درمان برآمدگی‌های مولوسکوم استفاده می‌کنند. برآمدگی‌های درمان شده ظرف حدوداً دو هفته یا بیشتر برطرف می‌شوند. هرچند لیزر باعث درمان عفونت نمی‌گردد و به زودی زگیل‌های جدیدی ظاهر می‌شوند که نیاز به تکرار مجدد درمان خواهند داشت.

پزشک از لیزر برای هدف قرار دادن برآمدگی‌های مولوسکوم بطور جداگانه استفاده می‌کند. هر برآمدگی باید بطور جداگانه درمان شود تا ویروس داخل آن کشته شود. تاول طی حدوداً دو هفته به خودی خود برطرف می‌شود. این درمان معمولاً باعث ایجاد جای زخم یا تغییر رنگ پوست نمی‌شود زیرا برخی درمان‌های دیگر مانند منجمد کردن با نیتروژن یا جراحی چنین عوارضی خواهند داشت.

تخلیه (کورتاژ)

در این درمان از یک کورت برای برداشتن ضایعه استفاده می‌شود. این وسیله بر روی برآمدگی قرار داده شده و با اعمال فشار باعث سوراخ شدن و از بین رفتن زگیل می‌گردد.

پیشگیری

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از عفونت از جمله مولوسکوم شستن دست‌ها بصورت مکرر و بطور مناسب است. در صورتی که مبتلا به این زگیل‌ها شده‌اید، باید بخاطر داشته باشید که این عفونت خفیف بوده و معمولاً ظرف چند هفته بدون درمان توسط بدن دفع می‌شود. هرچند برخی ضایعات می‌توانند ۲ تا ۳ سال باقی بمانند.

نکات زیر می‌توانند به پیشگیری از انتقال عفونت به سایر بخش‌های بدن و افراد دیگر کمک کنند:

• رعایت مناسب بهداشت و شستن منظم دست‌ها
  • به تاول‌ها دست نزنید و آنها را نخارانید. این امر نه تنها از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند بلکه خطر ابتلای مجدد به عفونت را کاهش می‌دهد.
  • در صورت امکان، زگیل‌ها را بپوشانید. ناحیه‌ی عفونی را با یک بانداژ (ترجیحاً ضد آب) ببندید یا پانسمان کنید. زمانی که خطر انتقال عفونت به دیگران وجود نداشته باشد، پانسمان را بردارید تا پوست بتواند نفس بکشد.
  • در صورتی که عفونت در ناحیه‌ی تناسلی باشد، از فعالیت‌های جنسی تا زمان مراجعه به پزشک خودداری کنید.
  • لوازم شخصی خود را به اشتراک نگذارید (برای مثال، حوله‌ها، لباس، و تجهیزات ورزشی).