بیماری پوستی زونا: درمان، علت و علائم

شینگل یا زونا عفونت ویروسی ناشی از ویروس آبله مرغان است. علائم شامل درد و جوش در یک طرف بدن است. زونا در افراد مسن و افرادی که به علت استرس، آسیب، داروهای خاص و یا دلایل دیگر سیستم ایمنی ضعیف دارند، شایع‌تر است. اکثر افرادی که دچار زونا هستند خوب خواهند شد و دوباره دچار این بیماری نمی‌شوند. اما این امکان وجود دارد که بیشتر از یکبار دچار زونا شوند. زونا معمولا به صورت یک باند، نوار یا یک ناحیه کوچک در یک طرف صورت یا بدن ظاهر می‌شود. شینگل، زونا نیز نامیده می‌شود.

در حالی که هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد، داروهای ضد ویروسی می‌توانند مانع حملات آن شوند. درمان فوری می‌تواند باعث کوتاه‌تر و خفیف‌تر شدن زونا شود و خطر ابتلا به نورالژی پس از هرپس را به نصف کاهش دهد. این داروها شامل داروهای ضد ویروسی و داروهایی برای درد هستند. برای بزرگسالان واکسن زونا وجود دارد، که سانش مبتلا شدن به زونا را کم کرده و از درد طولانی مدت که ممکن است پس از زونا رخ دهد، جلوگیری می‌کند.

اگر مشکوک به بیماری زونا هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی توصیه‌هایی در مورد دلایل بیماری زونا، مشکلات آن و امکان درمان ارائه می‌دهند. همچنین اگر از زونا رنج می‌برید، برای رزرو مشاوره یا قرار ملاقات با شماره‌ی ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷  و ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس  حاصل نمایید.

چه چیزی منجر به زونا می‌شود؟

زونا هنگامی رخ می‌دهد که ویروسی که منجر به آبله مرغان می‌شود دوباره در بدن شروع به فعالیت می‌کند. پس از اینکه آبله مرغان خوب شد، ویروس در ریشه‌های عصبی غیر فعال می‌شود. در برخی افراد این ویروس برای همیشه غیر فعال می‌ماند. در دیگران، هنگامی که بیماری، استرس یا پیری باعث ضعیف شدن سیستم بدن می‌شوند، ویروس دوباره فعال می‌شود. برخی از داروها ممکن است ویروس را فعال کرده و باعث بروز جوش زونا شوند. مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌افتد، اما پس از اینکه ویروس دوباره فعال شود، می‌تواند تنها باعث ایجاد زونا شود، نه آبله مرغان.

علائم زونا شامل چه چیزهایی است؟

علائم زونا در چند مرحله رخ می‌دهد. در ابتدا ممکن است دچار سر درد یا حساسیت به نور شوید. همچنین ممکن است احساس کنید که مبتلا به آنفولانزا هستید اما تب ندارید.

بعد از آن، ممکن است در یک ناحیه خاص احساس خارش، سوزش یا درد داشته باشید. این جایی است که باند، نوار یا ناحیه کوچکی از جوش ممکن است چند روز بعد رخ دهد. جوش‌ها تبدیل به تاول‌های دسته‌ای می‌شوند. تاول‌ها از مایع پر شده و سپس پوسته می‌شوند. ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا تاول‌ها خوب شوند و ممکن است جای زخم باقی بگذارند. برخی افراد تنها دچار جوش‌های خفیفی می‌شوند.

همچنین ممکن است احساس سر گیجه یا ضعف داشته باشید یا می‌توانید درد یا جوش روی صورت، تغییرات بینایی، تغییر در نحوه‌ی فکر کردن یا پخش شدنجوش را داشته باشید. جوش یا تاول در صورت به ویژه در نزدیکی چشم یا در نوک بینی شما، می‌تواند هشداری برای مشکلات چشم باشد.

چه کسی به زونا مبتلا می‌شود؟

ما می‌دانیم که یک سیستم ایمنی ضعیف ممکن است ویروس را فعال کند. اگر تجربه‌ی آبله مرغان را داشته‌اید در صورت دارا بودن موارد زیر بیشتر در معرض ابتلا به زونا هستید:

• در صورتی که مبتلا به سرطان، ویروس HIV یا بیماری دیگری که دفاعی بدن شما را کاهش می‌دهد، هستید.
  • سن ۵۰ سال یا بیشتر دارید.
  • تحت شرایط استرس شدید هستید.
  • آسیب فیزیکی داشته‌اید.
  • استروئیدهای طولانی مدت یا داروهای دیگری که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند، مصرف می‌کنید.

زونا مسری است؟

شما می‎توانید ویروس واریسلا زوستر را به افرادی که هیچوقت آبله مرغان نداشته‌اند و واکسینه نشده‌اند سرایت دهید.

تا زمانی که تمام زخم‌ها پوسته نشده و از بین نرفته‌اند بیماری واگیر دار است. تا آن زمان، از بودن در کنار زنان باردار که ممکن است واکسینه نشده باشند یا آبله مرغان نگرفته‌ باشند، افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف و نوزادان اجتناب کنید.

اداره‌ی کل خوراک و دارو، واکسن زونا که زوستاواکس نامیده می‌شود را تایید کرده‌اند، و از سال ۲۰۰۶ در دسترس است.

درمان

درمان‌های موثر برای کمک به کاهش تاثیرات زونا در دسترس هستند. درمانی که در ابتدای شروع شدن علائم انجام شود برای کوتاه کردن مدت و شدت علائم مفید است.

دارو

داروهای ضد ویروسی می‌توانند مانع حملات شوند. درمان فوری می‌تواند باعث کوتاه‌تر و خفیف‌تر شدن زونا شود و خطر ابتلا به نورالژی پس از هرپس را به نصف کاهش دهد. پزشکان هنگام رخ دادن اولین نشانه‌ای از جوش، شروع استفاده از داروهای ضد ویروسی تجویزی را توصیه می‌کنند. گزینه‌های دارویی عبارتند از آسیکلوویر (acyclovir)، والاسی کلوویر (valacyclovir) یا فامسی کلوویر (famcyclovir) .

تسکین جوش

مسکن‌های بدون نسخه و لوسیون‌های ضد خارش، مانند کالامین می‌توانند درد و خارش جوش زونا را کاهش دهند. اگر درد شدید است یا جوش‌ها در نزدیکی چشم یا گوش جمع شده باشند، بلافاصله موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. داروهای اضافی، مانند کورتیکواستروئیدها، ممکن است برای کاهش التهاب تجویز شوند.

واکسن زونا

پزشک به افراد ۶۰ سال و بالاتر واکسن زونا،زوستاواکس را توصیه می‌کند. در یک آزمایش بزرگ، این واکسن خطر ابتلا به زونا را به نصف و خطر نورالژی پس از هرپس را تا ۶۷ درصد کاهش داد. واکسن علائم موجود زونا را درمان نمی‌کند اما می‌تواند از حملات آتی جلوگیری کند. داروی زوستاواکس برای افراد تا ۵۰ سال تایید شده است که بستگی به تجویز پزشک دارد.

در صورت دارا بودن موارد زیر نباید از واکسن زونا استفاده کنید:

• در صورتی که ممکن است باردار باشید.
  • مبتلا به ویروس اچ آی وی یا ایدز هستید یا سیستم ایمنی ضعیف دارید.
  • شما تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار دارید.
  • داروهایی را که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، مصرف می‌کنید.
  • سابقه سرطان خون یا لنفوم دارید.
  • به ژلاتین، آنتی بیوتیک نئومایسین یا هر عنصر دیگر موجود در واکسن حساسیت دارید.

مراقبت خانگی از زونا

حمام کلوئیدی یا همراه با بلغور جوی دو سر یک روش سنتی برای تسکین خارش آبله مرغان بوده و می‌تواند برای زونا نیز موثر باشد. برای تسریع خشک شدن تاول‌ها می‌توانید از یک پارچه‌ی خنک و مرطوب بر روی جوش استفاده کنید (اما نه هنگام استفاده از لوسیون کالامین یا کرم‌های دیگر). در صورتی که پزشک استفاده از چراغ سبز را تجویز کرد، هنگام بهبودی زونا فعال بمانید. ورزش ملایم یا انجام یک فعالیت مورد علاقه ممکن است باعث پرت شدن حواس از ناراحتی شود.

درمان جای زخم زونا

هنگامی که تاول‌ها می‌ترکند، ممکن است جای زخم‌های زونا به عنوان یک قسمت عادی از روند بهبودی ایجاد شوند. جای زخم معمولا پس از عفونت‌های شدید، به ویژه در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، افراد سالخورده یا تاول‌هایی که آلوده می‌شوند رخ می‌دهد.

با این حال، شدت و گسترش این نشانه‌ها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین گزینه‌های درمان وابسته به این عوامل هستند.

ژل نرم

ژل‌ها (لینک به مقاله تزریق ژل و فیلر به صورت و بدن، مزایا عوارض و هزینه) مواد کلاژن ساخته شده از مواد مصنوعی یا طبیعی هستند. از آن برای تزریق در لایه‌ی درم به منظور برجسته کردن بافت‌های نرم استفاده می‌شود. در مورد فیلرهای درم، فیلرهای بافت نرم را می‌توان اغلب به منظور بهبود زخم‌های زونا که روی صورت یا سایر نواحی بدن فرو رفته‌اند مورد استفاده قرار داد. ناحیه‌ی متاثر پر شده و خطوط سطحی بطور چشمگیری بهبود می‌یابند. جای زخم به مقدار زیادی بهتر به نظر خواهد رسید.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن  یک روش بی‌‌خطر، موثر و مناسب است که می‌تواند توسط یک متخصص مراقبت از پوست انجام شود.

کل روند عمل را می‌توان در مدت ۲۰ دقیقه برای یک لایه برداری کوچک تکمیل کرد، این روند برای لایه‌برداری‌های تهاجمی زمان بیشتری طول می‌کشد. این روش هم برای زنان و هم مردان مناسب است. اکثر افراد کمی احساس ناراحتی دارند یا اصلا دچار ناراحتی نمی‌شوند. میکرودرم ابریژن به عنوان درمانی برای صورت شناخته شده است، اما اغلب در سایر قسمت‌های بدن نیز استفاده می‌شود.

میکرودرم ابریژن می‌تواند ظاهر جای زخم‌های ناشی از زونا را کاهش دهد. زخم می‌توان بصورت سطحی یا برجسته باشد. زخم ممکن است قبل از کاهش قابل توجه نیاز به درمان‌های متعدد داشته باشد.

لیزر

لیزر یا نور درمانی روشی غیر تهاجمی را برای بهبود ظاهر زخم‌ها از طریق ترکیب کردن پیگمانتاسیون با بافت سالم اطراف و تحریک تولید کلاژن فراهم می‌کند.

در این درمان، متخصصین پوست از یک لیزر قدرتمند برای حذف لایه بالای پوستی که در معرض زخم قرار گرفته است استفاده می‌کنند. لیزر همچنین به لایه‌های متوسط پوست نفوذ کرده و پوست را سفت و صاف می‌کند.

حذف یا کاهش جای جوش با لیزر روش رایجی است که در مطب یک متخصص پوست و یا در یک کلینیک لیزر پوست انجام می‌شود. با استفاده از لیزر، به علت شدت آن، زخم‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی کاهش پیدا کنند و احتمالا پاک شوند. سه نوع اصلی از درمان‌های لیزر پوست وجود دارد: