بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی پوست سر،کشاله ران و زیر بغل: انواع و درمان

برای کسانی که دوست دارند وقت خود را بیرون از خانه، در باشگاه یا مکان‌های دیگری که ممکن است موجب تعریق و کثیف شدن پوست شود، سپری کنند، مهم است که از خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست آگاه باشند. در حالی که معمولا این عفونت خطرناک نیست، اما این شرایط می‌تواند دردناک، ناراحت کننده و دارای درمان دشوار باشد. آگاهی بیشتر در مورد عفونت‌های قارچی پوست به شما در شناسایی مشکلات احتمالی و جلوگیری از عود مجدد کمک می‌کند.

اغلب این عفونت‌ها هنگامی که فرد ناحیه را تمیز نمی‌کند یا اجازه می‌دهد گرم و مرطوب بماند، بسیار بدتر می‌شود. قارچ‌های پوستی به سختی از بین می‌روند، این امر باعث می‌شود که این شرایط برای درمان، بسیار سخت باشد. انواع مختلفی از عفونت‌های پوستی ناشی از قارچ‌ها وجود دارند و همه آنها ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر شوند.

اگر علائم مشکوک به قارچ پوستی را در یک یا چند ناحیه خاص بدن خود مشاهده می‌کنید، برای تشخیص و درمان مناسب باید به یک پزشک مراجعه کنید. برای پیشگیری از عود عفونت‌های قارچی پس از درمان، ضروری است که تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید که ابتلای مجدد به آن جلوگیری شود. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی پس از تشخیص و گفتگو در مورد سبک زندگی و بهداشتتان، درمان مناسب برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پوست شما را توصیه می‌کنند. برای دریافت مشاوره از متخصصین ما یا جهت  رزرو وقت ملاقات می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ – ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ تماس حاصل نمایید.

انواع عفونت قارچی پوست

پای ورزشکاران

پای ورزشکار نام یک عفونت قارچی رایج است که بر پا تاثیر می‌گذارد. پای ورزشكاران معمولا با ورزش و ورزشکاران همراه است زیرا قارچ پوستی در محیط‌های گرم و مرطوب مانند جوراب و کفش، تجهیزات ورزشی و اتاق‌های قفسه‌ای به خوبی رشد می‌كند. در حقیقت، هر کسی ممکن است به پای ورزشکاران دچار شود. این شرایط در آب و هوای گرم‌تر و ماه‌های تابستان، که به سرعت می‌توانند تکثیر شوند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

خارش کشاله (بین پاها)

قارچ پوستی تینه‌آ، معمولا به نام خارش جک، یکی دیگر از عفونت‌های قارچی معمول است. این قارچ‌ها محیط‌های گرم و مرطوب را دوست دارند و در مناطق مرطوب بدن مثل کشاله ران، باسن و داخل آن رشد می‌کنند. خارش کشاله ممکن است در تابستان یا در مناطق گرم و مرطوب جهان شایع باشد. خارش کشاله کمی مسری است و اغلب از طریق تماس مستقیم با یک فرد آلوده یا یک شی که حامل قارچ است، گسترش می‌یابد.

خارش کشاله دارای ظاهر بسیار خاص است و معمولا می‌تواند بر اساس ظاهرش شناسایی شود. اگر پزشکان مطمئن نباشد، ممکن است برای بازبینی و تایید تشخیص خود، نمونه‌ای از پوست را بردارند.

عفونت قارچی رینگورم (کچلی کرم حلقه‌ای)

رینگورم (کرم حلقه‌ای یا حلقوی) یک عفونت پوستی است که توسط قارچی ایجاد می‌شود که در بافت‌های مرده مثل پوست، مو و ناخن‌ها زندگی می‌کند. رینگورم قارچ پوستی است که هم سبب خارش کشاله و هم پای ورزشکاران می‌شود. هنگامی که در هر جای دیگری از بدن ظاهر شود، عفونت فقط رینگورم نامیده می‌شود.

رینگورم (کرم حلقه‌ای) معمولا به دلیل شکل خود به آسانی قابل مشاهده است. ناحیه قرمز که ممکن است دچار خارش یا پوسته پوسته شدن شود، اغلب در طول زمان به یک تکه برجسته، حلقه‌ای تبدیل می‌شود. این ناحیه ممکن است حتی به چندین حلقه گسترش یابد.

قارچ ناخن پا

این عفونت قارچی ناخن پا اغلب بر انگشت بزرگ تاثیر می‌گذارد. عفونت می‌تواند باعث ضخامت و زرد شدن ناخن شود. گاهی اوقات ناخن تحت تاثیر خرد می‌شود. قارچ ناخن پا در افرادی که برای مدتی دچار پای ورزشی یا ناخن آسیب دیده باشند شایع‌تر است. عفونت قارچی نیز می‌تواند روی ناخن‌های دست نیز تاثیر بگذارد، اما کمتر رایج است. چه قارچ پوستی بر روی ناخن‌های پا یا ناخن‌های دست اثر بگذارد، درمان می‌تواند دشوار باشد. قرص‌های ضد قارچ تجویزی ممکن است برای رفع عفونت قارچی ناخن ضروری باشد. بعضی از افراد متوجه شده‌اند که عفونت ناخن اغلب بعد از درمان باز می‌گردد.

رینگورم کف سر (عفونت قارچی کف سر به شکل حلقوی)

انواع رینگورم، کرم حلقه‌ای پوست سر (تینه‌آ کاپیتیس) بیشتر در کودکان و در ناحیه کف سر اتفاق می‌افتد. ریزش موی تکه‌ای و پوسته پوسته شدن علائم شایع هستند. این وضعیت می‌تواند برای بیماران باعث خارش و ناراحتی، و همچنین از لحاظ زیبایی غیر قابل تحمل باشد.

دلایل

قارچ پوستی بیشتر در محیط مرطوب و گرم را رشد می‌کند. عفونت قارچی پای ورزشکاران می‌تواند در کفش و جوراب‌هایی کثیف رها شده (عادت بسیار رایج در میان بسیاری از ورزشکاران) رشد کند، نتیجتا این کفش‌ها آلودگی، عرق، و باکتری‌ها را جمع آوری می‌کنند، که آخری باعث ایجاد عفونت می‌شود. عفونت‌های قارچی همچنین ممکن است ناشی از قارچ‌های میکروسکوپی کوچک که در بافت‌های مرده مو، پوست و ناخن‌ها زندگی می‌کنند، ایجاد شود. مناطق عمومی مانند کمدهای باشگاه، استخر شنا، و یا حمام‌های عمومی همه مناطق شایع رشد قارچ پوستی هستند.

نشانه‌های قارچ پوستی فارغ از باکتری که مسبب قارچ است، همگی تقریبا شبیه هستند. موارد زیر نشانه‌های شایعی هستند که در صورت داشتن قارچ زیر پوست‌تان محتمل ترند.

• پوسته پوسته شدن پوستی
  • پوست شکننده
  • قرمزی
  • تاول
  • سوزش
  • خارش
  • تجزیه و نرم شدن بافت پوست

پزشک اغلب می‌تواند انواع مختلف عفونت‌های قارچی پوستی را با یک معاینه فیزیکی مختصر تشخیص دهد. این معاینه فیزیکی به او اجازه می‌دهد نگاه دقیقی به عفونت داشته باشد. در طول معاینه، پزشک ممکن است از شما سوالاتی در رابطه با فعالیت‌های روزانه خود، قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی و یا شرایط خاص و سابقه پزشکی قبلی داشته باشد. همه این اطلاعات در تشخیص عفونت قارچی پوست مفید است.

گاهی اوقات پزشک ممکن است برای رد سایر مشکلات پوستی، نمونه گیری از پوست را انجام دهد. در آزمایشگاه بیوپسی (نمونه) پوستی زیر میکروسکوپ بررسی و دیگر شرایط پوستی رد می‌شود.

درمان قارچ پوستی

اغلب موارد رینگورم (خارش کشاله و پای ورزشکار) و تینه‌آ ورسیکالر می‌تواند به طور موثری با داروهای ضد قارچی بر پوست (داروهای موضعی) درمان شود.

عفونت قارچی اغلب نیاز به استفاده از یک داروی ضد قارچی خوراکی مانند گریزوفولوین دارد، زیرا قارچ‌ها می‌توانند در عمق فولیکول‌های مو سکنی گزینند و از طریق داروهای موضعی قابل دسترسی نیستند.

به طور مشابه، عفونت‌های ناخن که در آن قارچ‌ها به بستر ناخن نفوذ کرده‌اند ممکن است نیاز به داروی ضد قارچ خوراکی داشته باشند، هرچند ممکن است برخی از ضد قارچ‌های موضعی خاصی در ابتدا امتحان شود. بعضی از عفونت‌های قارچی به طور کلی به عوامل موضعی ضد قارچی و لایه برداری مانند اسید سالیسیلیک یا رتینوئید موضعی به خوبی پاسخ می‌دهند. نواحی نازک بدن می‌تواند به طور موثر با محلول‌های ضد قارچی موضعی درمان شود.

درمان با لیزر

یک گزینه رایج درمان لیزری است که نشان داده است در اکثر موارد وضعیت پوست را پس از ۶ ماه بهبود می‌بخشد. به طور معمول، بیماران تحت ۱ جلسه درمان لیزر پالس بلند در ماه برای درمان نواحی آلوده قرار می‌گیرند. حتی ممکن است پزشک درمان لیزر را بر روی ناخن‌ها متمرکز کند، زیرا ممکن است در ابتدا نشانه‌های ابتلا به عفونت را نشان ندهد و این باعث می‌شود که هر گونه قارچ پوستی بالقوه‌ای که در آن ناحیه رشد می‌کند از بین برود. برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن، چندین جلسه لازم است، که هر جلسه سریع، ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

قارچ‌ها بوسیله گرمای تولید شده توسط لیزر از بین می‌روند، سلول‌های قارچی در منطقه آسیب دیده هدف قرار گرفته و کشته می‌شوند که به جلوگیری از بروز هر گونه علائم در آینده کمک می‌کند. بیماران هیچ عوارض جانبی عمده‌ای را تجربه نخواهند کرد و می‌توانند بلافاصله پس از درمان فعالیت‌های روزانه را ادامه دهند.

پیشگیری

عفونت‌های قارچی روی پوست مسری هستند و می‌توانند از طریق تماس مستقیم با پوست و یا تماس با اقلام آلوده مانند شانه‌ها، لباس‌های شسته نشده، و دوش یا سطوح استخر، از یک فرد به فرد دیگر منتقل شوند. همچنین ممکن است فرد از حیوانات خانگی (گربه‌ها ناقل‌های رایج هستند) که ناقل قارچ هستند، قارچ پوستی بگیرید.

قارچ‌ها در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کنند. عفونت‌ها بیشتر زمانی رخ می‌دهند که در معرض رطوبت مکرر (از جمله عرق کردن) و آسیب‌های جزئی به پوست، پوست سر یا ناخن‌ها باشید.

برای جلوگیری از عفونت قارچ پوستی:

• پوست و پاهایتان را تمیز و خشک نگه دارید.
  • به طور مرتب، به خصوص بعد از اصلاح مو شامپو بزنید.
  • از لباس، حوله، برس مو، کمربند، کلاه ایمنی یا سایر وسایل مراقبت شخصی یکدیگر استفاده نکنید. چنین مواردی باید پس از استفاده کاملا تمیز و خشک شوند.
  • در سالن‌های ورزشی، اتاق‌های باشگاه و استخرها صندل و کفش بپوشید.