بهترین راه درمان زگیل دست وپا چیست ؟

زگیل تناسلی, انواع زگیل پوست, درمان زگیل پوست
بهترین روش درمانی انواع زگیل پوست و زگیل تناسلی
زگیل پوستی, زگیل تناسلی, پیشگیری و درمان زگیل پوستی

درکل بهترین درمان و رایج ترین درمان مورد استفاده سرما درمانی با نیتروژن مایع (منفی ۱۹۶ درجه ) است روشی که پزشک یا پنبه اغشته به این محلول را روی زگیل بمدت چند ثانیه ( ۱۰ تا ۶۰ ثانیه میانگین ۳۰ ثانیه ) تماس میدهد .

البته نوع درمان بستگی به اندازه زگیل ،نوع زگیل ، تعداد زگیل ، و مهمتر محل زگیل دارد ، مثلا در زگیل های سر و صورت در خیلی از موارد سوزاندن با گرما خصوصا با دستگاه رادیو فرکونسی بهتر و رایج تر است هر چند در بعضی انواع زگیل صورت مثل زگیل های سطحی کوچک Plane Wart سرما درمانی یا فریز بیشتری کاربرد دارد و در اکثر موارد زگیل های دست و پا و ناحیه تناسلی سرما درمانی کاربرد بیشتری دارد

گاها توسط یک گان یا تفنگ مخصوص این مایع بسیار سرد بر روی زگیل اسپری میشود ، این مایع توسط سازمان انرژی اتمی تولید و در داخل ظرف های مخصوص چند لایه چدنی ( گران قیمت ) نگهداری و در اختیار متخصصین قرار داده میشود ،

نحوه استفاده از ان بسیار مهم است چرا که استفاده نادرست از ان ممکن است باعث تاول های بسیار بزرگ دردناک شود و یا بعد از ان لکه های قهوه ای یا سفید در محل ایجاد شود ویا حتی بعضا به علت استفاده نادرست توسط بعضی از غیر متخصصین باعث اسیب به اعصاب زیر پوستی و درد های شدید در موضع به مدت طولانی میشود ،

فقط نکته مهم اینست که هرگاه یک تاول کوچک ایجاد شد سعی شود تاول را نترکانید و بگذارید خودش جذب شوداین تاول طی ۲ تا ۳ روز کم حجم و سطحی و بتدریج باز میشود و با ایجاد یک زخم بسیار سطحی که نهایتا طی ۱ تا ۳ هفته بهبود میابد . وطی این مدت از شستشو ملایم با اب و صابون موضع را تمییز نگه دارید ولی اگر تاول خیلی بزرگ ودردناک بود میتوانید بعد از ضد عفونی کردن موضع با بتادین ۵ تا ۱۰ نقطه تاول را با یک سوزن استریل سوراخ کنید و موضع را با مالیدن یک پماد انتی بیوتیک مثل جنتامایسین پانسمان کنید ( یک پانسمان نرم نه سفت وخشن با استفاده از گاز استریل ) در اینصورت با خروج تدریجی مایع داخل تاول درد بهبود میابد .

این پروسه به اتمام میرسد و نتیجه این میشود که زگیل کوچک و تازه با یک یا حداکثر دو جلسه خوب میشود ولی زگیل های کهنه و بزرگ و بخصوص زگیل های کف پا وناحیه تناسلی بتدریج با تکرار جلسات ( هر سه هفته یکبار ) کوچکتر و کوچکتر ونهایتا بعد از ۳ تا ۵ جلسه درمانی از بین می روند ، البته درمواردی خصوصا موارد مقاوم زگیل های تناسلی و زگیل های بزرگ کف پا تعداد جلسات ممکن است بیشتر هم شود ( تا ۱۰ جلسه ) و حتی مواردی هم شکست درمانی و پزشک مجبور است راه های دیگر مثل جراحی با کورت یا کوتر را انتخاب کند در ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد امکان عود یا برگشت زگیل بعد از هر روش درمانی حتی فریز یا سرما درمانی هم وجود دارد ، هرچند احتمال ۲۰ تا ۳۰ درصدی بهبودی خود به خودی بدون درمان زگیل هم در مواردی دیده شده خصوصا در زگیل دست وگاها زگیل پا

جهت اگاهی کامل از انواع زگیل و پیشگیری و درمان لینک زیر یا بر روی کلمه زگیل کلیک کنید