اگزما پوستی ( درماتیت) : انواع ، علائم و درمان

اگزما یک بیماری تک بعدی نیست بلکه یک الگوی واکنشی قابل تشخیص در تعدادی از بیماری‌های پوستی است. درماتیت آتوپیک از علل رایج اگزما است که در افراد مبتلا به آسم و زکام به دلیل حساسیت شایع‌تر است. علائم و نشانه‌های اگزما شامل آبله‌های کوچکی است که ممکن است سر باز کنند و درنهایت لکه‌های لخته و ضخیم پوست را تولید کنند که تقریباً همیشه خارش‌دار هستند. تشخیص علل مختلف اگزما مهم است زیرا درمان‌های مؤثر اغلب متفاوت هستند. اگزما ناشی از قارچ و عفونت به دیگران انتقال می‌یابد اما هیچ‌کدام از انواع دیگر اگزما مسری نیستند.

اگزما یک مشکل رایج است که سبب ایجاد التهاب پوستی می‌شود اما با درمان مناسب، بیماری اغلب می‌تواند کنترل شود. اگر اگزما پوستی شدیدتر شود، خواب را مختل کند یا عفونی شود باید به دکتر مراجعه کنید. متخصصین ما در کلینیک دکتر رضیعی ابتدا پوست را بررسی می‌کنند و از علائم سؤال و سپس بهترین درمان را توصیه می‌کنند. شما می‌توانید با شماره‌ی ۰۲۱۴۴۲۵۵۵۵۷ و ۰۲۱۴۴۲۰۱۶۹۴ برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت تماس بگیرید.

علت اگزما پوستی چیست؟

علت دقیق اگزما پوستی ناشناخته است اما به نظر می‌رسد که واکنش بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن به آسیب مرتبط شود. همین واکنش است که باعث ایجاد علائم اگزما می‌شود. علاوه بر این، اگزما به‌طورمعمول در خانواده‌های دارای سابقه آلرژی‌های دیگر یا آسم نیز دیده می‌شود. بعضی از افراد ممکن است افزایش خارش راش‌های پوستی را در واکنش به برخی از مواد یا شرایط خاص تجربه کنند. برخی افراد هنگامی‌که در تماس با مواد خشن یا زبر قرار می‌گیرند در پوست احساس خارش می‌کنند. افرادی هم هستند که گرمی یا سردی زیاد یا قرار گرفتن در معرض محصولاتی مانند صابون یا مواد شوینده یا تماس با حشره حیوانی ممکن است موجب بیماری آن‌ها شود. عفونت‌های تنفسی شدید یا سرماخوردگی نیز ممکن است باعث اگزما پوستی شود. استرس نیز می‌تواند وضعیت را شدیدتر کند.

اگزما پوستی به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. اما انواع مختلف اگزما معمولاً باعث ایجاد این علائم می‌شوند:

• خارش: خارش می‌تواند شدید باشد. آسیب به پوست در طول اگزما پوستی اغلب به علت خراشیدن است.
  • پولک: سطح پوست ممکن است پوسته‌پوسته شود و ظاهر خشن، زبر به پوست دهد.
  • قرمزی: پوست آسیب‌دیده ممکن است خونریزی کند و لکه‌دار به نظر برسد.
  • تاول‌های پر مایع: این تاول‌ها می‌توانند سرباز کنند و تخلیه شوند.
  • ترک خوردن: پوست به‌شدت ملتهب می‌تواند باعث ترک دردناک و عمیق شود.

بسته به علت، اگزما پوستی ممکن است ملتهب شود و علائم شدید ایجاد کند. اما ممکن است که مشکل مزمن با نشانه‌های خفیف‌تر هم باشد.

انواع

حداقل ۱۱ نوع از بیماری‌های پوستی وجود دارند که باعث ایجاد اگزما پوستی می‌شوند. برای ایجاد یک برنامه درمانی منطقی و مناسب تشخیص انواع آن مهم است اما این کار اغلب آسان نیست.

1. درماتیت آتوپیک: شایع‌ترین نوع اگزما پوسنی به‌عنوان درماتیت آتوپیک یا اگزما آتوپیک شناخته می‌شود. این مشکل مبتنی بر ژنتیک است و نوعی شایع از اگزما را تولید می‌کند. درماتیت آتوپیک در افرادی که دارای حساسیت به آلرژی استنشاقی هستند در سن پایین ایجاد می‌شود اما احتمالاً به دلیل آلرژی نیست. به‌طور مشخص، لکه در گونه‌ها، گردن، آرنج و زانوها و مچ پا رخ می‌دهد.
  2. درماتیت دردناک: این اتفاق زمانی می‌افتد که پوست به‌طور مکرر در معرض شستشوی بیش‌ازحد و مواد سمی قرار می‌گیرد.
  3. درماتیت آلرژیک به تماس: پس از مواجهه با مواد و آلرژی‌های یکسان، سیستم تشخیص ایمنی بدن در زمان مواجه بعدی فعال می‌شود و اگزما پوستی ایجاد می‌شود. یک نمونه از این آلرژی به پیچک سمی است.
  4. درماتیت استازیس: معمولاً در پاهای متورم در افرادی که گردش خون ضعیفی در رگ‌های پا دارند رخ می‌دهد.
  5. قارچی: این نوع عفونت می‌تواند الگوی یکسان با بسیاری از انواع دیگر اگزما پوستی داشته باشد اما قارچ را می‌توان با میکروسکوپ یا کشت رشد مشاهده کرد.
  6. گال: بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است که این خارش، جوش‌های ریز قرمزرنگی را در پوست ایجاد می‌کند که بسیار شبیه به سایر اشکال اگزما است.
  7. اگزما دیسی هیدروکسی: این یک مشکل شایع اما درک نشده پزشکی است که با ایجاد راش‌های دردناک ناشی از تاول‌های کوچک در اطراف انگشتان دست‌وپا و کف دست و پا به روی دست و گاهی اوقات پاها تأثیر می‌گذارد.
  8. لیکن سیمپلکس مزمن: این نوع اگزما لکه‌های ضخیم پوست را معمولاً بر روی سینه و گردن تولید می‌کنند.
  9. اگزمای ناملموس: این یک اصطلاح نامتعارف برای لکه‌های سکه شکل پوسته‌پوسته بر روی پوست است که اغلب در قسمت پایینی پای افراد مسن ایجاد می‌شود.
  10. اگزمای پوست خشک: اگر پوست بیش‌ازحد خشک شود، ترک می‌خورد و ترشح می‌کند.
  11. درماتیت سابروز: باعث ایجاد راش در پوست سر، صورت، گوش‌ها و گهگاه سینه در بزرگ‌سالان می‌شود. در نوزادان ممکن است لکه‌های زبر و خشن در پشت گوش ایجاد شود و می‌تواند بسیار گسترده شود و کل بدن را بگیرد.

درمان

اگزما پوستی اغلب مدام ظاهر می‌شود و ناپدید می‌شود. هنگامی‌که ظاهر می‌شود ممکن است مجبور شوید از داروهای مختلف و سایر روش‌ها برای از بین بردن راش‌ها استفاده کنید.

داروها

داروهای اگزما پوستی می‌تواند علائم را کاهش دهد و زمانی که از آن‌ها طبق تجویز مصرف کنید به بهبودی پوست کمک می‌کنند. برخی از داروها عبارت‌اند از:

• آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین می‌توانند خارش را کنترل کنند.
  • کرم یا پماد کورتیکواستروئید می‌تواند خارش را کاهش دهد. برای درمان خارش‌های شدیدتر می‌توانید از آستروئیدهایی مانند پردنیزون از طریق دهان برای کنترل تورم استفاده کنید.
  • مهارکننده‌های کلسینورین مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس واکنش ایمنی بدن را کاهش می‌دهند که باعث ایجاد قرمزی و خارش پوست می‌شود.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت‌های پوستی را درمان می‌کنند.
  • کول تار برای کاهش خارش درماتیت آتوپیک روی پوست استفاده می‌شود. کول تار به شکل ژل، کرم یا پماد در دسترس است.

فتوتراپی

فتوتراپی که نوردرمانی هم نامیده می‌شود به معنی درمان با یک نوع خاص نور است. رایج‌ترین نوع فتوتراپی که برای درمان اگزما استفاده می‌شود، نور ماوراءبنفش (UVB) است. در این روش از یک ماشین مخصوص برای انتشار UVB استفاده می‌کنند که بهترین قسمت نور طبیعی برای درمان اگزما است. فتوتراپی برای اگزمایی که در سراسر بدن گسترده شده و در مورد اگزمای موضعی (مانند دست و پا) که با درمان‌های موضعی بهتر نشده است استفاده می‌شود. حدود ۷۰٪ افراد مبتلابه اگزما پوستی با فتوتراپی بهتر می‌شوند. بعضی افراد متوجه می‌شوند که فتوتراپی اگزما را قبل از پایان درمان در حالت آرام و کنترل‌شده قرار می‌دهد. فتوتراپی کمک می‌کند تا:

• خارش کاهش یابد.
  • التهاب آرام شود.
  • تولید ویتامین D افزایش یابد.
  • سیستم ایمنی مبارزه با باکتری در پوست را تضعیف کند.

پیشگیری

گاهی اوقات می‌توان از شیوع اگزما پوستی جلوگیری کرد و یا شدت آن را با پیروی از این نکات ساده کاهش داد.

• از تغییرات ناگهانی دمایی یا رطوبت اجتناب کنید.
  • از عرق کردن یا گرم شدن اجتناب کنید.
  • استرس را کاهش دهید.
  • از موادی مانند پشم که موجب خارش پوست می‌شوند اجتناب کنید.
  • از غذاهایی که ممکن است موجب شیوع بیماری شود مطلع باشید و از این غذاها اجتناب کنید.
  • از بین بردن هر چیزی که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود ساده‌ترین و مؤثرترین درمان است.
  • جلوگیری از خشک شدن پوست با استفاده از دوش یا حمام یخ (نه گرم) برای بیش از ۱۰-۱۵ دقیقه.
  • از پاک‌کننده صابون یا بدن استفاده کنید.
  • خود را بسیار با دقت خشک‌کنید.
  • لوسیون مرطوب‌کننده پوست را در تمام بدن خود اعمال کنید.
  • اجتناب از لوسیون با رایحه یا سایر مواد و الیاف تحریک‌کننده اجتناب کنید.
  • لباس‌های تنگ و زبر نپوشید.
  • از خاراندن راش‌ها اجتناب کنید.